Båtbyggeren på neset

Tom Heggem er interessert i klassiske motorbåter. Her prøvekjøres speedbåten som er laget etter tegninger fra Flyer Stepped Hydroplane (12.10.2009).

Tom Heggem er interessert i klassiske motorbåter. Her prøvekjøres speedbåten som er laget etter tegninger fra Flyer Stepped Hydroplane (12.10.2009). Foto:

Artikkelen er over 10 år gammel

Tom Heggem er ikke helt som andre båtfolk. Han elsker klassiske racerbå ter. Og han bygger dem selv.

DEL

Etter å ha kjørt feil et par ganger finner vi stien som fører ned til huset til Heggem.

KLASSISK: Familien bor på en fjellnabb på Eidsvågneset. Like nedenfor huset har han bygget seg et lite verksted. Her forvandler han maritime kryssfinerplater til flotte klassiske racerbåter.

- Bygging av båter er blitt en stor hobby. Det begynte allerede i 15 års alderen. Da bestilte jeg de første båttegningene, men jeg fikk aldri anledning til å bygge båten, sier Heggem. Etter hvert gikk hele prosjektet i glemmeboken.

ROLLS-ROYCE: Så ble det biler. Han var en av de første i Bergen som bygde om en vanlig Volkswagen-boble til roadster. Så ble det til at han restaurerte en Rover P6, og noe senere en Austin 1800. Han kjøpte seg også en Rolls-Royce Silver Cloud 3.

Den hadde han i fem år, og valgte til slutt å selge den, før lysten til restaurering tok overhånd. Et slikt prosjekt ville kostet mye penger.

Den motorinteresserte mannen har også gitt nytt liv til noen klassiske motorsykler.

KAJAKK: Årene gikk. Samtidig grodde tanken på å bygge båt.

– Jeg kjøpte tegningssettet til min første båt fra det amerikanske firmaet Glen-L. De selger tegninger spesielt tilpasset for amatø rer som ønsker å bygge seg en båt, sier Heggem. Fra tegningene bygget han en 10 fot stor speedbåt.

Så ble hobbybyggeren fascinert av kajakker. I tre selvfølgelig.

– Det var fasongen, og den flotte finishen som tiltrakk meg. Tegningene fikk han tak ifra CLC Boats. I lø pet av årene bygget han åtte kajakker.

– Dette er noe alle kan gjø re, og det blir noen knallfine, og svært sjø dyktige farkoster, sier båtbyggeren.

SPEEDBÅT: For fem års siden startet han byggingen av en klassisk mahogni speedbåt.

Bakgrunnen var at han hadde en Chevrolet V6 motor liggende, men manglet båt å putte den i.

Han gjorde research på internett, og fant en interessant båt i en reportasje på et amerikansk nettsted. Det var en Flyer Stepped Hydroplane Racerbåt med 1936 design.

Heggem tok kontakt med forfatteren bak artikkelen, og fikk til slutt kjøpt tegningene til båten.

PROSJEKT: Det tok tre år å bygge mahognibå ten. Han brukte en så kalt«kaldbaking-teknikk».

– I slike byggeprosjekter kan du være kreativ. De gamle tegningene gir bare form på skallet, og plassering av motor. Resten av utrustningen er opp til han som bygger bå ten, sier Heggem.

Da båten sto ferdig bygget måtte han leie inn helikopter for å få sjø satt farkosten.

– Helikopterløft var den rimeligste løsningen og sparte meg i tillegg for masse arbeid, sier Heggem.

GØY: Båten har fungert over all forventning. Den er gøy og kjøre, og vekker stor oppsikt. Den har ligget på vannet i tre sesonger nå, og er like fin.

Treverket er mettet med epoxy, og behøver ikke mer vedlikehold og stell enn en plastbåt, sier den båtinteresserte mannen.

Han vurderer nå å selge båten for å sette i gang nye prosjekter.

Denne saken sto på trykk i BAs psirutgave 26. oktober 2009.

Artikkeltags