Gå til sidens hovedinnhold

Dette er en e-postbil

Artikkelen er over 10 år gammel

Posten skal spare miljøet.

Posten Norge har som mål å redusere sitt utslipp av CO2 med 30 prosent innen 2015.

Hvordan de skal greie det? Ved å bytte ut diesel og bensin, med ren, elektrisk strøm

LADER OM NATTEN

Nå tester Posten ut elvarebiler, eljeep og små postvogner med elmotor.

Utenfor Fana Distribusjonssentral er det etablert fire ladestasjoner, der de nye elbilene lades opp i løpet av natten.

Å se til er de nye elbilene helt like dieseldrevne Ford Transit Connect, som går i Postens tjeneste. Men dieselmaskiner er byttet ut med elmotor og lithium-batteripakke. Ford garanterer en rekkevidde på 13 mil med to passasjerer og fullastet bil.

– HAR ALDRI KJØRT RASKERE

– Jeg var spent på hvordan bilen ville takle kjøremønsteret i budtjenesten. Så langt har jeg hatt mye strøm igjen på batteriet etter postutkjøringen, forteller postbud Mats Gundersen.

Vi treffer budet utenfor Fana Distribusjonssentral i Apeltunveien. Det er to måneder siden Posten fikk de nye elbilene. Fire biler går i Bergen sentum, fire biler går i Fana og to går i Os.

– Jeg trodde elbil betydde lite effekt, men der tok jeg feil, sier Gundersen.

– Jeg har ikke kjørt en så rask bil tidligere. Og så har den automatgir. Det er også et pluss, sier Gundersen. Så langt er han strålende fornøyd med elbilen, som er spesialinnredet for transport av post.

Hva er viktigst for miljøet: Elektriske varebiler, eller elektriske personbiler? Les om dette i dagens papir-BA.