Eksklusiv koreaner

Av
Artikkelen er over 16 år gammel

Koreanske Ssang Yong tar et langt skritt bort fra vanlig SUV-design med sin nye Rexton. Bilen har et dristig utseende med linjer som gjør den eksklusiv og individuell.

DEL
Ssang Tong har hatt stor fremgang i Europa og deler av Asia, og fremgangen har nå løftet den koreanske bilprodusenten ut av skyggenes dal.

Alle piler peker oppover, og resultatet ser en i den splitter nye Rexton.

HAR TREKKRAFT
Bilen er bygget opp av komponenter i verdensklasse. Den er blant annet utstyrt med en lisensprodusert motor fra Mercedes-Benz.

Vår testutgave har et slagvolum på 2874 ccm og yter 118 hester ved 4000 omdreininger. Den gir mer enn nok trekkraft og går dessuten svært stille.

Kombinert med en australsk produsert automatkasse var bilen en nytelse på veien.

Testruten vår var knalltøff. Fjæringen fikk kjørt seg langt mer enn det en hverdagsbilist utsetter bilen sin for.

Understellet er konstruert for alle typer off-road kjøring med blant annet dobbeltvirkende gasstøtdempere og stabilisatorstag. Bilens Polyurethan-foringer er også langt mer effektive enn ordinære gummiforinger.

Styringen kjennes presis og gjør bilen lettkjørt på vanlige landeveier.

Eneste minus er at bilen spinner på bakhjulene ved rygging opp grusveier. Dette ga dårlig fremkommelighet.

Føreren kan med et enkelt knappetrykk velger mellom «winter» eller «Power»-kraft. Med «Power» skjer nedgiringen hurtigere, mens «Winter» gir lengre intervaller mellom hvert gir ved oppgiring. Slik blir utvekslingen tilpasset underlag og personlige behov.

MED GRØNT
Rexton leveres i flere utgaver. Grønne skilter gir lavest pris. Blar du opp 200 000 kroner ekstra til staten i utgifter får du bilen som femseter. Plusser du på 20 000 kroner til får du en syvseter.

I konkurranse med Mercedes, Lexus og BMW koster den flere hundre tusen kroner mindre. Her havner du i et dilemma mellom status, fornuft, kvalitet og antistatus.

For kundegruppen til Rexton blir neppe overløpere fra Mercedes M-klasse eller BMW X-klasse, men heller håndverkere med fet lommebok på jakt etter en spennende bil med et snev av luksus.

STRAMT INTERIØR
Et blikk på Rexton viser at bilen så absolutt har et moderne design. Innvendig har også bilen et stramt interiør som ligger tett opp til det beste fra Europa.

Materialutvalget legger bilen i øvre sjikt.
Kvalitetsfølelsen er også bra, men fremtiden får vise om den holder hva den lover.

En spesialdesignet støydemping for instrumentpanelet isolerer støy fra motorrommet, og her viser virkelig bilen styrke. Kombinasjonen brede dekk, stor motor og varebil gir ofte et høyt støynivå. Slik er det ikke med Rexton.

Totalisoleringen er så bra at vi knapt hørte noe vei- eller motorstøy. Bra.

Har du netto overskudd i husholdningsbudsjettet leveres også med en 3.2 liters motor som yter 218 hester. Da er prisen knappe 700 000 kroner, men da har du en sjelden bil mange vil se langt etter. Skinnseter, klimaanlegg, fete dekk og med Ssang Tong-logo i grillen.

Vi lot oss absolutt imponere.