En helt spesiell bil

Richard Riim kommer aldri til å selge sin helt spesielle Buick. Neste år skal han delta i både Norgesløpet 2014 i Bergen og i lokalløpet Vossarudln.

Richard Riim kommer aldri til å selge sin helt spesielle Buick. Neste år skal han delta i både Norgesløpet 2014 i Bergen og i lokalløpet Vossarudln. (Foto: )

Av

En av verdens første moderne biler går fortsatt som en drøm, forteller Richard Riim.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Bergensavisen i 5 uker for KUN 5 kr!

Hva er bakgrunnen til bilen din?

– Den er en Buick Convertible Phaeton, Model 40-C, 1937. Model 40 er en serie biler som ble kalt Buick Special, og ble produsert mellom 1936 og 1969. Rundt 1937 var perioden da biler generelt gikk fra å ha treverk i karosseriet, til å ha en såkalt «all steel body», og bilen er dermed blant de første moderne bilene. Akkurat denne bilen kom til Norge i 1937, til en eier i Drammensveien i Oslo, og har derfor A-skilt. Bilen var bortgjemt under krigen, fordi tyskerne beslagla biler.

Se billedserie: Kongelig kjøretøy

Hvordan havnet den i Bergen?

– Jeg kjøpte den av en mann på Møre i juni 2003, da han etter et helt år med telefoner, brev og tyt fra meg endelig ga etter og solgte den. Han ønsket en ganske høy pris, men etter hvert ble vi enige om en byttehandel, pluss en pen slump penger.

Hvordan er den å kjøre?

– Midt på 1930-tallet bygget spesielt amerikanerne biler som var ment for å vare. Den har en sterk motor, gode bremser og gode kjøreegenskaper. Fordi den er åpen, er den perfekt til å kjøre på Vestlandet med, hvor så mye av utsikten befinner seg over hodet på oss. Bilen min møter dagens krav til EU kontroll, selv om biltilsynet har fritatt biler fra før 1960 for dette. Så sikkerheten er viktig, og her må bileierne selv følge opp med ansvar og kunnskap.

Hvorfor ville du ha en slik bil?

– Jeg arvet interessen for veteranbiler av min far, og kjøpte min første veteranbil, en 1928 modell Chevrolet, da jeg var 15 år. I 1980 var jeg med å grunnlegge Bergen Veteranvogn Klubb, og har alltid vært glad i biler fra det sene 1930-tallet, siden disse ser gamle ut, men fremdeles er brukbare. Jeg eide tidligere en lukket Buick 1937-modell, men bestemte meg for at jeg ville ha en åpen modell, fordi jeg vil føle vinden i håret og solen i ansiktet.

Har du hatt noen spesielle opplevelser med bilen?

– Jeg var sjåfør i Dagfinn Lyngbø og Pernille Sørensen sitt bryllup, og hadde VG på slep mens Se og Hør lå i buskene og tok bilder. Jeg var også sjåfør for Herman Friele da han var ordfører, en gang han skulle åpne en veteranbilutstilling hos Auto 23. Ellers er bilen med meg på turer i både inn- og utland. Jeg kommer aldri til å selge den.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Er den vanskelig å få tak i?

– Ja, jeg vet om kun to stykker i Norge.

Hva er toppfart og hestekrefter?

– Toppfarten er nok rundt 140 km/t, men jeg har aldri kjørt den så fort. Den har åtte sylindere, og cirka 110 hestekrefter. Mens nyere biler har seks gir, har denne tre gir, men det holder jo i Norge.

Artikkeltags