– Sjuogfemti Chevrolet, rød og hvit. Det har alltid vært den optimale guttedrømmen det, fastslår John-Birger Engelsen fra Bergen.
For 20 år siden, mer nøyaktig den 14.mai 1994 gikk drømmen i oppfyllelse. Da var chevroleten av type Bel Air så vidt kjørbar. Men etter 20 år med omsorg i garasjen til John-Birger kan man speile seg i 283-motoren. Torsdag på Kristi Himmelfartsdag stod den utstilt sammen med totalt 1100 biler på den tradisjonsrike vårmønstringen.
10 000 BESØKENDE
– Det har vært rundt 10 000 mennesker innom her. Det er nesten sånn at folk sier gratulerer med dagen til hverandre her oppe i dag. Det er jo en festdag for alle som er glade i rullende historie, sier Carl Harbi tz-Rasmussen fra Bergen Veteranvogn Klubb som er en av arrangørene av mønnstringen som har vært arrangert i over 30 år.
HANDLER OM MER ENN Å SKRU
– Jeg vil tippe at jeg har lagt ned over 3000 timer med arbeid i bilen, sier John-Birger. Han presiserer at det da er snakk om effektive arbeidstimer, og at timene han har oppholdt seg i verkstedet sammen med flere bilentusiaster i garasjen nok er langt flere.
– Det handler ikke bare om å skru. Det er jo sosialt også.
Siden 1994 har John-Birger skrudd nesten hver dag.
– Jeg begynte å skru med en gang, og skrur fremdeles. Man blir egentlig aldri ferdig. Denne biler vært fra hverandre noen ganger for å si det sånn. Jeg har vært i garasjen siden jeg var så stor, sier han og markerer ca. en meters høyde.
– Jeg er ikke bygget for TV og sofa, legger han til.
Flesteparten av arbeidstimene har gått med til detaljer. I motoren er alt speilblankt der chevroletene står utstilt med åpent panser på vårmønstringen på Lagunen torsdag.
– Ser den så bra ut hele tiden?
– Ja. Det må være sånn. Hvis ikke kan det bare være.
GJENNOM 13 STATER I EGEN VETERANBIL
Bilen har vært brukt i noen brylluper. Da blir hele bilen «shinet» fredagen. Om det da regner på lørdagen da bryllupet står, er det ikke gjort i en håndvending å få alt på stell igjen.
– Da er jeg ofte kommet helt til onsdagen før bilen er ren igjen, forteller han.
I fjor gikk også en annen drøm i oppfyllelse for John-Birger. Sammen med 76 andre biler kjørte han fra New York til San Francisco, men da med en Oldsmobile 442 fra 1969.
– Det var litt av en opplevelse å kjøre gjennom 13 stater i egen veteranbil. Men med lengste etappe på 55 mil var det vel mer som en ekspedisjon enn en ferie.
Tradisjon tro kunne de oppmøtte stemme på sine favorittbiler. Det ble Tomas Lunders Audi TT MK1 Quattro 1999-modell som samlet sett fikk flest stemmer. Han er med i Bergen Gatebilklubb og bilen ble kåret til «Best in show».
– Bilen fikk 300 flere stemmer enn andreplass, men hvor mange stemmer den fikk totalt har vi ikke oversikt over ennå, forteller Harbitz-Rasmussen som er strålende fornøyd med dagen.
– Det var mye familier her, akkurat slik som vi vil at det skal være, sier han.
Vårmønstringen på Lagunen er vestlandets største kjøretøymønstring, og blir arrangert av 11 klubber: Bergen AmCar Club, Bergen Jaguar Forum, Bergen Veteranvogn Klubb, Capri Club Norge, Classic Bike Owners Club, Classic Scooters Club Bergen, Ford M Klubb Norge, Mercedes-Benz Klubben Norge, Militærhistorisk Kjøretøyforening, Volkswagen Auto Club Bergen og West Side Vanners. I tillegg stiller flere gjesteklubber opp.