Helt Harley!

Iren Hjønnevåg og venninden steker hamburgere til sultne sykkelentusiaster ved Harley-Davidson Bergen i Åsane.

Iren Hjønnevåg og venninden steker hamburgere til sultne sykkelentusiaster ved Harley-Davidson Bergen i Åsane. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

– Det er ikke lenger sånn at du må være biker og kriminell for å kjøre Harley.

DEL

Iren Hjønnevåg og venninden steker hamburgere til sultne sykkelentusiaster ved Harley-Davidson Bergen i Åsane.

Denne regnværsdagen i september markerer trolig avslutningen på årets sykkelsesong.

– Jeg kjører vanligvis ut i september. Dette er det siste arrangementet før jul, sier Hjønnevåg.

POPULÆR

Harley-Davidson er den mest populære motorsykkelen i Hordaland. Lørdag ble det holdt åpen dag for entusiastene i Bergen.

Det er flere faktorer til Harleyens salgssuksess i Hordaland, mener Hjønnevåg.

– For det første er miljøet rundt Harley kjempebra. Gjennom hele året har vi slike arrangementer som i dag, forklarer hun.

ELDRE MOTORSYKLISTER

Harley-eiere Roy Johansen og Stig Bjørvik trekker frem at snittalderen på motorsyklister kryper oppover. De tror dette kan være en årsak til populariteten.

– De har mer penger og kan realisere seg selv. Er du 20 år, har du ikke penger til en Harley, sier Bjørvik.

Salgssjef Gunnar Brandsdal er langt på vei enig med Johansen og Bjørvik om at gjennomsnittskjøperen av en Harley er eldre enn 20 år.

– Vi har ikke solgt en eneste Harley til noen under 30 år – selv om vi skulle ønske det, sier han.

– Det er ingen tvil om at vi selger sykler fordi det er et godt miljø rundt Harley. Det er ikke lenger sånn at du må være biker og kriminell for å kjøre Harley. Det er den helt vanlige mannen i gaten som kjører nå, sier Brandsdal.

– MAN BLIR HEKTET

Av de 200 medlemmene i klubben, er en fjerdedel kvinner. Salgssjefen sier at de blant annet frir til kvinnelige førere med 2011-modellen Sportster SuperLow, som ble lansert i Åsane i går.

– Det beste året var i 2008. Da leverte vi 79 nye sykler. I 2009 leverte vi 65, sier han og trekker frem at det var nedgang i hele landet det året.

– Vi leverte likevel flere enn gjennomsnittet. I år kommer vi til å havne på 75–80 sykler, sier Brandsdal.

Han tror at årsaken er at folk har mer penger og at lånerenten er relativt lav.

Frode Sørensen har kjørt Harley i over 20 år. Som flere andre, trekker han frem at han synes at sykkelen er god å kjøre.

– Motoren er det store. Vibrasjonen og lyden, sier 62-åringen og sammenligner spøkefullt med narkotika.

– Du blir avhengig, sier han.

Artikkeltags