Prislisten på verkstedet er lydbasert

Artikkelen er over 4 år gammel

Sier motoren din «klank-klank-poff»? Da blir det dyrt.

DEL

Prislisten på reparasjoner hos Flesland Auto utenfor Bergen er nokså spesiell.

– Den er rett og slett lydbasert, sier daglig leder, Thomas Jamne.

For de fleste av oss har ikke peiling på bil. Langt mindre hva som er feil med den når den skranter.

– Vi opplever daglig at folk sier at problemet med bilen er at de har fått en ulyd i den. Da ber vi dem gjerne om å beskrive. «Jeg har en sånn svosj-svosj-svosj-lyd i motoren», kan de si. Det er disse beskrivelsene vi har tatt på alvor, sier Jamne og smiler.

Men det er slett ikke tull.

– Nei, det er ikke det. I 90 prosent av tilfellene kan vi si hva som feiler en bil ved å lytte til den.

  • Se video øverst i saken!

HVA KOSTER DET

Og her er det Jamne mener at prislisten hans har funnet en slags bølgelengde med gjennomsnittskunden.

– De fleste har én primærinteresse når bilen svikter. Det er ikke hva som feiler den, men hva det koster å få den i orden, sier han.

Mange av oss forlanger en første pris-antydning allerede over telefonen. Da gjerne basert på egen lydbeskrivelse av problemet.

– Vi lager selvsagt helst en avtale der vi får se og høre på bilen. Det er tross alt en utfordring å gi pris på en ukjent feil over telefonen, smiler Jamne.

– Men det er ikke alle som godtar det. Da er det gjerne en humoristisk vinkling å henvise til lydprislisten. Ofte forstår vi også hverandre lettere etterpå.

PING-PING-PING

Når vi besøker bilverkstedet i Blomsterdalen er det fullt ved alle bukker. Her er for eksempel biler med ping-ping-ping-problematikk. Det er der lydprislisten på Flesland Auto begynner. Vi snakker om reparasjoner til to tusen kroner.

– Det kan ikke være all verden til problemer?

– Ping-ping-ping? Nei, da har du en liten tikkelyd. Sannsynligvis bare en stein som ligger fast i bremseskiven eller noe småtteri i motoren.

– Kanskje bare noen plugger som må skiftes?

– Njei, plugg er mer tikk-tikk-tikk, smiler Jamne.

Nærmest verkstedporten finner vi en SUV som akkurat nå har understellet i vår hodehøyde.

– Den har nok mer av en taff-klunk-taff-utfordring, sier Jamne.

Det betyr at bremsene trenger både gjennomgang og utskiftninger, og at du må regne med en regning på om lag åtte tusen kroner.

VI KAN MINDRE OG MINDRE

Og sånn kunne vi fortsatt runden her inne i verkstedet. For på listen er det også plunk-ping-plunk til fire tusen og klunk-ping-klunk til seks tusen. Og her borti hjørnet står den som sliter mest.

– Klang-klang-poff illustrerer et registerhavari, sier Jamne, og geleider oss i retning av en Caravelle uten motor.

Det vil si den har to. Men ingen av dem befinner seg under panseret.

– Ja, her har vi en skikkelig klang-klang-poff, sier Jamne.

– Men det er håp selv med den lyden, siden den står her?

– Ja, ofte ved sånne havari er det mulig å berge motoren med noen nye ventiler, ny reim og at toppen slipes. Men det er gjerne to dagers arbeid, og da koster det, sier Jamne.

– Her har kunden i stedet valgt å bytte hele motoren. Da blir det gjerne mer enn en klang-klang-poff-pris.

BLIR VI LURT

Vel er det gøy med en slik prisliste, men er det ikke også et uttrykk for hvor lettlurte vi er som bilverkstedskunder? De fleste av oss vil ha like store problemer med å overprøve mekanikeren som tannlegen.

– Om jeg skal være frekk og ærlig, så virker det på meg som om allmennkunnskapen om bil har gått ned. Men det er også forståelig. For bilfaget er blitt mer komplekst. Det er mye mer digitale styringer, mer utstyr, teknikk og elektronikk i bilene.

– Blir vi som verkstedskunder lurt?

– Jeg har full forståelse for at folk er redde for å bli lurt. Ikke minst fordi det ved reparasjoner er mange grensetilfeller, sier Jamne.

– Ta for eksempel ved EU-kontroll. Da kan det være mange tilfeller der du kanskje bør bytte en del, men strengt tatt ikke trenger det for å få bilen godkjent. Er du hos et verksted som da tenker kortsiktig gevinst, risikerer du å få byttet noe du kunne spart deg ennå en stund.

LANG ERFARING

Jamne drev i mange år Jamne Taxibuss, men fant ut at det var minst like interessant å reparere biler, som å kjøre dem. Nå driver han et verksted med syv ansatte som har spesialisert seg på tyske biler.

Han er ikke redd for å bli stemplet som useriøs med sin lydprisliste.

– Nei, tvert imot. Vi må selvfølgelig alltid sjekke og ta på alvor det vi finner selv når det ikke stemmer overens med et vi trodde, sier han.

– Men du skal være rimelig erfaren og trygg for å våge å gi en pris basert på ulyden bilen lager.

Artikkeltags