Veteran-snop

HOVEDPROSJEKT: Arvid Håland i ferd med å restaurere en gammel NSU.

HOVEDPROSJEKT: Arvid Håland i ferd med å restaurere en gammel NSU. Foto:

Artikkelen er over 8 år gammel

For Arvid Håland (52) er veteransykler lidenskap. Han er nå i gang med å restaurere en 1939-modell NSU 351 OT.

DEL

Verksmesteren ved MC Marine as på Minde har sansen for gamle gjenstander. Han samler på gamle oljedunker, og har flere veteransykler lagret.

Bil og motor

HARLEY: Det begynte med restaurering av en bulgarsk Csepel 125 kubikker. Den ble senere byttet mot en 1930-modell Harley Davidson på 750 kubikk. Den sykkelen er for tiden stilt ut som pynt i motorsykkelbutikken, og skal totalrestaureres når han får tid. Kun den originale lakken ønsker han å beholde.

Håland har også to andre legendariske Harleyer som ikke er montert, men lagret i deler.

Av nyere motorsykler har han også bygget opp en flott Ducati748.

NSU: Vi møter mekanikeren på verkstedet på Minde. Hans NSU-prosjekt har fått sin egen lille krok i andre etasje.

– Jeg bruker vinteren til mekking på veteranen, og regner med at jeg skal få den ferdig til sommeren, sier mekanikeren.

Han kjøpte den tyskproduserte sykkelen i Haugesund en gang på begynnelsen av 1980-tallet, og har hatt den stående lagret.

For ett år siden startet han arbeidet med restaurering. Alt er plukket fra hverandre.

Gamle deler er enten forniklet opp igjen, eller erstattet med nye.

SYSTEM: – Internett har gjort det enklere å få fatt i deler, verkstedhåndbøker, og bilder av sykkelen, sier Håland, og legger til:

– Ønsker du å ta fatt på et restaureringsprosjekt er det viktig å ta bilder etter hvert som sykkelen plukkes ned. Delene bør merkes, og det må lagres i system. Da er det enklere å sette sykkelen sammen igjen.

Han råder også de som ønsker å ta fatt på et restaureringsprosjekt til å skaffe så mye dokumentasjon omkring objektet som mulig.

Det kan ha vært foretatt endringer på sykkelen opp gjennom årene. Da er det greit å ha en verkstedhåndbok – samt bilder å gå ut i fra.

IMPONERT: Motorsykler er greie restaureringsprosjekt. De er lett å håndtere, og tar ikke så mye plass sammenlignet med for eksempel en bil.

Håland har gjennom prosjektet blitt imponert over det mekaniske arbeidet og kvaliteten på produktet. Stålkvaliteten er på topp. Det var litt rust her og der, men det lot seg lett fjerne ved hjelp av glassblåsing. Under overflaterusten er stålet helt perfekt.

De mekaniske løsningene når det gjelder motor er også forbløffende, sier byggeren om den ensylindrete firetakteren.

LES MER: Her er Arvid Håland sin hjemmeside på nett: www.moto-vintage.com.

Artikkeltags