Vi mobilsurfer som aldri før

Illustrasjonsbilde.

Illustrasjonsbilde. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Kraftig vekst i datatrafikk i mobilnettet, viser rapport fra Post- og teletilsynet.

DEL

Post- og teletilsynet la fredag frem rapporten «Det norske ekommarkedet første halvår 2012», melder mobilen.no.

Rapporten viser at det er vekst både for tale og datatrafikk i Norge. Antallet mobilabonnementer flater ut, men omsetningen i bransjen øker.

Norske mobilabonnenter snakker mer i telefonen, og de bruker stadig mer data.

Datatrafikken økte fra 6 445 millioner MB til 10 240 millioner MB – en økning på hele 58,9 prosent.

«Normalt har den største økningen i datatrafikk vært knyttet til dedikerte abonnement for mobilt bredbånd, men dette forholdet har endret seg det siste året. Om lag 60 prosent av økningen i datatrafikk fra første halvår 2011 til første halvår 2012 er knyttet til ordinære abonnement for mobiltelefoni», heter det i rapporten.

Mens vi i første halvår 2011 snakket tilsammen 6 156 millioner minutter i telefonen, snakket vi første halvår i år i mobilen i hele 6 505 millioner minutter – en vekst på 5,7 prosent. Vi sendte også 3 227 millioner SMS-er, mot 3 159 SMS-er samme periode i fjor.

«ALLE» HAR MOBILABONNEMENT

Det er nå nesten 4,3 millioner mobilabonnementer i Norge, av den typen som faktureres i etterkant. I tillegg kommer rundt 1,4 millioner abonnementer av kontantkorttypen.

For ti år siden var andelen kontantkort 44 prosent, nå er den på bare 26 prosent.

Vekten i antallet mobilabonnementer synes imidlertid å flate ut. Antallet etterbetalte abonnementer har økt med 67 000 de siste tolv månedene, som er en beskjeden andel av totalen på 5,7 millioner.

– Det er langt mellom dem som ikke har mobilabonnement i Norge i dag, og mulighetene for vekst i abonnementsmarkedet er derfor naturlig nok ikke store, sier Torstein Olsen i Post- og teletilsynet i en pressemelding.

Olsen mener det er interessant å følge hvordan mobiloperatørene nå begynner å inkludere ulike tjenester i mobilabonnementet, og mener det er der konkurransen om kundene vil stå i tiden fremover – mindre enn i de tradisjonelle prisplanene.

Telenor har i dag en markedsandel på 50 prosent, TeliaSonera 25 prosent og Tele 2 19 prosent. De tre selskapene har tilsammen økt sin samlede andel i mobilmarkedet fra første halvår 2011 til første halvår 2012.

Artikkeltags