Gå til sidens hovedinnhold

Muntlig eksamen burde også avlyses

I år må vi ha tillit til lærerne våre og stole på at de klarer å sette riktig standpunkt-karakterer, fremfor å pushe gjennom en eksamen som vil være urettferdig.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Eksamen har vært et mye omdiskutert tema siden det i fjor ble avlyst for fjorårets kull. Årets avgangselever får en liknende «drømmesituasjon» eller «nedtur» avhengig av hvilke øyne som ser.

8. april ble det endelig konstatert at muntlig eksamen går som vanlig våren 2021. Lenge har jeg lurt på hva det egentlig innebærer? Slik som situasjonen er i dag, kan du enten være veldig heldig og bli trukket opp i et muntlig-praktisk fag og dermed ikke skulle ha eksamen. Eller du kan bli trukket opp i et vanlig muntlig fag, hvor du må ha eksamen. Hvor urettferdig er ikke det?

Kunnskapsminister Guri Melby (V) uttalte at «vi ønsker å sikre en mest mulig rettferdig eksamensordning, også under pandemien». Utdanningsforbundet sa også i fjor; «Det vil være vanskelig å gjennomføre eksamen som er god og likeverdig for alle» og anbefalte dermed å avlyse eksamen. Situasjonen er ikke noe annerledes i år, dermed synes jeg beslutningen om å gjennomføre årets muntlige eksamener er merkelig.

Les også

Korona kom brått på, men skolen har gjort en god jobb

Eksamen er en kjempeviktig del av skolen fordi den gir en nøytral og rettferdig vurdering av det vi skal lære i løpet av skolen. Denne hensikten oppfyller ikke eksamen i et år med korona.

For det første vil den ikke klare å måle det den har som hensikt å måle. For det andre slår eksamen feil ut, så den vil ikke være rettferdig for alle elever. I år så risikerer man at de ressurssterke elevene blir vinnerne, mens de ressurssvake elevene blir enda større tapere.

Les også

Trygge lærere gir trygge elever og læringsmiljø

Dette vil skape enda større forskjeller innad i kullet, noe ingen av er tjent med. Den eneste fordelen med den muntlige eksamenen, er at den er lokalgitt. Det vil si at det er faglæreren som lager oppgavene og som tester elevene på eksamensdagen. Det er likevel ikke så lett.

For det første er terskelen for å spørre om hjelp til oppgaver blitt mye større med hjemmeskole i koronapandemien. For det andre er det veldig individuelt hvor godt vi elever har klart å tilegne oss kunnskap gjennom den svært amputerte undervisningen. Dette gjør det veldig utfordrende for lærerne fordi de ikke får like god innsikt i hva vi elever egentlig har lært oss og forstår, og hva vi trenger en ekstra gjennomgang på. Dette er forhold som rammer de svakere elevene hardest.

Les også

Unge og usikre i sosiale medier

Til slutt er det korona. En uforutsigbar pandemi hvor vi til tider er inne i et lavt smittetrykk og andre tider, inne i et høyt smittetrykk. Vi vet ennå ikke hvordan smittesituasjonen vil være i juni, men jeg tviler på at alle er ferdig vaksinerte og smittefaren vil fremdeles være stor.

Mandag denne uken ble det endelig opplyst om hva som skjer med oss VGS-elever dersom man havner i karantene eller er syk på eksamensdagen. Da vil man få gyldig fravær, men må avlegge ny eksamen til høsten. Dette er en svært uheldig situasjon da man gjerne ikke er skyld i den selv, og i tillegg er frisk nok til å gjennomføre eksamen. Utdanningsdirektoratet påpeker også at det er uklart hvordan fraværet skal dokumenteres. Det er en måned til eksamen skal avholdes og foreløpig er mye uvisst. Dette gjør situasjonen altfor uoversiktlig for oss elever.

Les også

Hvordan ta vare på egen psykisk helse i krisen

Jeg tror vi alle kan være enige om at det siste året har vært svært krevende for alle, både for elever og lærere. Derfor mener jeg Kunnskapsdepartementets prioritering om å gjennomføre en muntlig eksamen, er feil. Målet burde heller være å lære seg hele pensumet slik at elevene er rustet til høyere utdanning.

I år må vi ha tillit til lærerne våre og stole på at de klarer å sette riktig standpunktkarakter, fremfor å pushe igjennom gjennomførelsene av de muntlige eksamener som uansett vil være urettferdig for oss avgangselever.

Kommentarer til denne saken