På skinner i hele sommer

Det gamle damplokomotivet bygd på Hamar i 1913, går turer hver søndag i sommer. I tillegg til noen private turer med blant annet cruiseturister.

Det gamle damplokomotivet bygd på Hamar i 1913, går turer hver søndag i sommer. I tillegg til noen private turer med blant annet cruiseturister. Foto:

Dugnadsgjengen vil gjøre jernbanehistorien interessant for alle. – Hos oss skal man få både brød og sirkus

DEL

Hver eneste søndag sommeren igjennom går det gamle damplokomotivet fra 1913, fra Garnes til Midttun langs den gamle Vossebanen.

– Her får man brød og sirkus, sier driftssjef Ivar Gubberud ved Museet Gamle Vossebanen.

For toget frakter ikke bare passasjerer, som kan nyte utsikten og filosofere langs skinnene. Dugnadsgjengen prøver å gi de reisende en opplevelse i tillegg til å besøke et levende museum på skinner. De vil gjøre jernbanehistorien mest mulig interessant for mange.

– Det er som et kinderegg! Tredelt med museum, jernbane og opplevelser. Man får mye på en gang, sier Gubberud.

Inntil 20 frivillige er i sving i løpet av en helg. Mye skal forberedes og gjøres i stand. På søndagene må noen betjene stasjonene, være konduktør og lokfører.

Rundreise med damp

Denne søndagen er det rundreise med damp, D/S «Stord 1» fra Holbergskaien, en tur med damptoget til Midttun, og en etappe med veteranbuss tilbake til Bergen, riktignok ikke dampdrevet. Men en reise i samferdselshistorien blir det!

Enkelte søndager kobles spisevognen på toget, da får de reisende «brød».

Artikkelen fortsetter under bildet.

Spisevognen er Norges siste bygget i teak. Den rullet første gang i 1937. I år har museet oppgradert menyen. – Nå skal det være noe alle kan like. (Arkiv)

Spisevognen er Norges siste bygget i teak. Den rullet første gang i 1937. I år har museet oppgradert menyen. – Nå skal det være noe alle kan like. (Arkiv) Foto:

En gang i måneden kommer teatergruppen Tidsreiser for å underholde små og store. I dag er det «Mysterietog», hvor man blir tatt tilbake i tid, og skal prøve å finne tyven.

Vi prøver å appellere til barnefamilier med skuespill om bord. Det er en stor suksess. Vi underholder både barn og voksne!

Gubberud kan nesten ikke huske sist gang han fikk en dårlig tilbakemelding.

– All respons er så god og folk anbefaler oss videre.

– Bevare inn i evigheten

I fjor var det rekordbesøk. Men det aller viktigste for jernbaneentusiastene er å formidle historien og ta vare på gjenstandene. Målet er å ha mer å fortelle og vise frem hvert eneste år.

– Vi er ambisiøse, men mangler offentlig tilskudd. Kompetansen har vi, men ikke et fast grunntilskudd som kan sikre at vi viderefører kunnskapen vi har opparbeidet oss gjennom 50 år.

Bare i år har lokomotivet hatt utgifter på 1,7 millioner, penger museet egentlig ikke har.

– Som et nasjonalt museum skal vi ta vare på det vi har helt inn i evigheten, men da trenger vi bedre økonomi!

Noe som er sikrere enn den økonomiske fremtiden, er at toget går fra Garnes klokken 11:30 og 14:30. Og rundtur fra Midttun klokken 12:30. Denne søndagen, og neste søndag - hele sommeren igjennom!

– Nå til dags tenker de fleste at de må kjøpe billetter på forhånd, men det er bare til å møte opp. Vi selger gammeldagse billetter både på toget og stasjonene. Mange reiser med oss, men det er plass til flere.

Toget ved stasjonen på Garnes.

Toget ved stasjonen på Garnes. Foto:

Artikkeltags