Gå til sidens hovedinnhold

Den nye måten å selge musikk på?

Artikkelen er over 10 år gammel

To norske band med hver sin vri på hvordan gi ut musikk.

Mandag denne uken rettet BA søkelyset på innovative påfunn koblet opp mot plateslipp. Samme dag startet også Ungdomskulen med sitt «Gimme ten»-prosjekt hvor bandet slipper én låt hver mandag og fredag i fem uker, som alle har det til felles at de er cirka ett minutt lange.

QR-kode og bærenett
Produsent, skribent og tidligere Turboneger-medlem, Knut Schreiner, fortalte til BA at det å gi ut plate er i dag så ordinært at artister må kompensere med konsepter og vinklinger på lanseringen for å få en mediabuzz. Nå prøver plateselskapet Brilliance Records seg med nye vrier for henholdsvis Leif & The Future og Tôg. Førstnevnte lanserer sin nye singel som en QR-kode, som går ut på at man kan skanne koden med mobilen for å høre låten. Tôg på sin side lanserer en EP som man får tak i ved å kjøpe et bærenett som inkluderer et nedlastingskort hvor musikken kan lastes ned gratis.

– Bærenettet til Tôg skal kun selges på bandets konserter og i Robotbutikken i Bergen - det finnes kun i 200 eksemplarer og EP-en frontes av singelen «Haaplaust» som kommer også digitalt, opplyser Ruben Nesse, manager i Brilliance Records.

Leif Ivar Haaland er grunnlegger av Leif & The Future som i fjor tok en 3. plass i Urørt-finalen i Trondheim og har Kaizers Orchestra-medlem Rune Solheim i besetningen.

– Vi tenkte ikke at vi skulle gjøre noe nytt bare for å gjøre det, men grunnen til at vi prøver noe slikt som dette er at ting er veldig i utvikling for tiden. Det bunner ut i å prøve å få til noe spennende uten promobudsjett ved hjelp av do it yourself-metoden og vennetjenester.

Vinylutgivelse
Rent praktisk fungerer QR-koden slik at du tar bilde av koden som blir å finne på plakater og klistremerker forskjellige plasser i landets største byer. Etter at du har tatt bilde får du tilbud om å kjøpe låten eller streame den gratis.

– Vi tror ikke at dette blir den nye måten å selge musikk på. Noen vil nok cathe det og syns det er gøy - andre ikke. Vi ønsker at nye folk skal bli kjent med oss, uansett har jeg tro på Spotify og de tingene der, men dette er en smart modell og QR-kodene er veldig enkle når man blir vant med dem.

Nå Leif & The Future-albumet kommer 30. september blir det imidlertid et mer tradisjonelt utgivelsesformat.

– Jeg elsker vinyl så jeg håper vi får skrapt sammen nok midler til en vinylutgivelse i tillegg til at den selvfølgelig kommer digitalt. Vi bør vel også få den ut på CD slik at mamma også kan høre den, forteller Haaland.

God plass
Hvordan skal så fremtidens platebutikker se ut? Full av bærenett og minnepinner? Daglig leder på Platekompaniet på Torgallmenningen i Bergen, Stian Skytterholm, opplyser at de ikke blir presentert for så mange av nyvinningene, men hevder at de ikke har noen begrensning på hva de kan ta inn.

– Det er jo ofte mindre og spesielle artister som finner på ting som dette og mye er eksklusive produkter som blir solgt fra bandets hjemmeside og som ikke engang blir presentert for oss - Tôg-utgivelsen du nevner, blant annet.

Han viser også til problematikken rundt det at mange av de innovative albumpåfunnene er vanskelig å stille ut, som foreksempel Datarock sin designerleke med minnepinne.

– Det er ikke lett å stille ut en USB-pinne og vi må få vist ting frem, men vi har altså i utgangspunktet ingen begrensninger dersom det kommer fra artister som er store og interessante nok.

Så dersom U2 hadde lansert et bærenett med en kode i hadde dere tatt det inn?

– Det hadde vi. Absolutt.