– Det ferdigtygde greiene er ikke spesielt stimulerende, sier Magne Furuholmen til BA.
Fra å være en del av et gigantisk system i a-ha, står han nå ene og alene for låtene han presenterer.
– Vi har en regel i bandet; «fem om dagen». Da snakker vi ikke om frukt, men om fem markante forandringer i konserter fra gang til gang, forklarer Furuholmen som i høst debuterte som soloartist med albumet «Past Perfect Future Tense».
– FRIGJØRENDE
På den måten skal ingen konserter være like. På konserten på DNS i går fikk publikum oppleve et spennende show. Uten lysrigg, men med tre kunstnere som lekte seg med prosjektører, transparenter, tusj og ulike plaststoffer. Også de tingene forandrer seg fra gang til gang.
– Alle som er involvert i konserten må være ekstremt fleksible. Dette er en reaksjon på de tidligere altfor velregisserte showene.
– Da snakker du om a-ha?
– Ja. Det er et veldig stort system. Det er frigjørende å tore ting på scenen. Jeg tror publikum blir takknemlige hvis artisten tør å falle, sier artisten etter konserten.
BIOGRAFI OM A-HA
I slutten av oktober kommer biografien om a-ha. Der forteller han, sammen med Morten Harket og Paal Waaktaar Savoy, åpenhjertig om tiden som superstjerner i inn- og utland.
– Hvordan er det å begynne en ny karriere, mens et gammelt kapittel oppsummeres?
– Det føles all right. Det er som med utstillingene mine. De føles som oppsummeringer, men det er først når de er ferdig du ser hva som er best - og at du kan begynne på noe nytt.
Det virker som om Furuholmen er mer fokusert på nåtiden, enn på tiden med a-ha.
– Jeg tror ikke jeg kommer til å lese den boken, det interesserer meg ikke. Men jeg har hørt det er mange kule bilder, sier Furuholmen likegyldig.