– Åsane har et bredt og godt handelstilbud. De har butikker her som jeg ikke finner på Voss, og dessuten er det enkelt å parkere, sier Lauritzen.

Vi befinner oss på handlesenteret Horisont. Trebarnsmoren triller yngstesønnen Edvard (10 måneder) i barnevogn med én hånd, mens hun bærer et stort handlenett i den andre.

– Akkurat nå er vi på handletur mens vi venter på at Teslaen vår skal bli ferdig på bilverkstedet her borte. Vi kan hurtiglade på Voss, men ikke ta servicen hjemme, smiler hun.

Endret handlemønster

BA har fått eksklusive tall fra DNB, Norges største bank, som viser hvor bergensere, striler og andre utenbysfolk oftest trekker bankkortene sine. Tallene vil kanskje overraske deg.

Mens personer bosatt i Bergen kommune legger igjen mest penger i sentrumskjernen, er handlemønsteret til folk fra nabokommunene annerledes:

36 prosent av vestlendinger bosatt utenfor Bergen velger Åsane når de skal på handletur. Trenden har befestet seg de siste tre årene.

– Jeg kjenner mange som reiser ens ærend fra Norheimsund og andre plasser for å handle på Ikea, sier butikkunde Einar Budalen. Selv har han Biltema som en av sine favoritter.


Milliardkvernen Lagunen Storsenter i Fana omsatte for 3,9 milliarder kroner i 2021 og er landets største handlesenter. Men når det gjelder strilehandel havner kjøpesenteret et stykke ned på listen.

– Jeg velger Åsane før Lagunen. Åsane har Ikea, XXL og Hennes & Mauritz, for eksempel. Vi drar gjerne til Bergen sentrum også, men da er det for å spise, gå på teater eller på Fløyen, sier vossingen Emely Lauritzen.

Bil er viktig

Banksjef Anne-Linn Carlsen i DNB Bergen Sentrum tror forbrukstallene gjenspeiler transportmønsteret vårt.

– Personer bosatt utenfor Bergen sentrum vil kanskje i større grad benytte seg av bilen for en større handletur. Siden Åsane er mest populært, kan storhandling spille en rolle. Større kjøp på Ikea og en rekke andre spesialbutikker, kombinert med andre ærender, spiller nok en betydelig rolle her, sier Carlsen til BA.

Hun tror mange forbrukere i disse dager, med prisøkning på mat, strøm og rentehopp, har økt fokus på større, økonomiske handlerunder.

I Åsane slipper man å lukeparkere i trange bysmau og gå langt fra parkeringshus. Tilgjengelighet ved familiehandling er viktig.


Utelivet frister

Bergensere flest legger fortsatt igjen en betydelig del av kronene sine i Bergenhus og Årstad bydeler. Ikke overraskende gjelder det mat og drikke, servering og fritidstilbud, viser DNBs forbrukertall.

– Bergensere foretrekker sentrum fordi vi har et levende og attraktivt næringsliv med gode tilbud. Her har det lokale næringslivet gjort en strålende jobb. Bergen sentrum har en unik atmosfære. Å rusle rundt i Marken eller Skostredet med et bredt utvalg av butikker, restauranter og kafeer er en veldig hyggelig opplevelse, analyserer banksjefen.

– Sentrum er ikke dødt

Pengebruken vår varierer etter alder og livssituasjon.

– For en småbarnsfamilie bosatt utenfor Bergen sentrum vil det være lett å komme seg til Åsane. Parkering er lett tilgjengelig, og bydelen har et stort og relevant utvalg. En lignende familie bosatt i sentrum, vil kunne nyte godt av det allsidige tilbudet der, sier Anne-Linn Carlsen.

Steinar Kristoffersen er daglig leder i Bergen Sentrum AS. Han er spent på hvor mye byfolk og striler velger å legge igjen under årets julehandel, sett i lys av høye strømpriser, økende renter og inflasjon.

Sentrumsbeboerne er de som handler mest i egen bydel (77 prosent av kortbruken).

– Sentrum er på ingen måte dødt. Vi har det meste og et variert tilbud det er verdt å bruke penger på: Handel, servering, tur, opplevelser og overnatting. Her kan du ha det hyggelig og leve et godt liv.

Sentrumsgeneralen har merket seg at balansen mellom butikker og skjenkesteder har forskjøvet seg de senere årene.

– Flere butikker blir konvertert til serveringsareal. Det går en smertegrense for hvor mange nattklubber vi kan ha i sentrum, da går det ut over bylivet på dagtid. Politikerne bestemmer antall skjenkeløyver og har stor innflytelse på hvilken by vi skal ha: En utvannet og strukket bykjerne, eller en kompakt og pulserende by, sier Steinar Kristoffersen.

Les også

Sjokoladebutikken er slett ikke død