Kristoffer Sagmo Aalberg (42) er til vanlig skuespiller på Den Nationale Scene og er fra i sommer av aktuell i «Morgenstjernen». Men akkurat nå gjør han noe han aldri har gjort før: spiller i en storfilm.

– Det er 80 personer i sving hele tiden. Vi har korte pauser, hektiske dager og man sover lite. Det er noe helt annet enn på teateret, sier Aalberg på telefon fra Målselv.

– Det er utrolig spennende og lærerikt, legger han til om den travle innspillingsperioden han er midt i.

Internasjonal oppmerksomhet

Det er Nils Gaup som er regissør på filmen «Sulis». En film de har brukt 12 år på å planlegge og er den største produksjonen i regi av et nordnorsk produksjonsselskap noensinne.

Filmen har allerede fått internasjonal oppmerksomhet, blant annet i amerikanske bladet Variety.

Ideen til filmen kommer fra filmskaper og journalist Tomas Evjen. Han gikk bort i 2012, og Tom Vidar Karlsen har vært med på å realisere den store filmdrømmen til kameraten.

Den handler om kampen mot undertrykkelsen i gruvebyen Sulitjelma på begynnelsen av 1900-tallet, og filmen tar for seg hendelser som skjedde ved gruveanlegget hvor arbeiderne slet under umenneskelige forhold.

– Betydningsfullt

Aalberg forteller at han har jobbet med regissør Nils Gaup tidligere, og at de har holdt kontakten. Da dette prosjektet dukket opp, fikk de en mulighet til å jobbe sammen. Etter flere måneder med prøvefilming fikk han rollen som «Russer-Carl».

Dette er en av arbeiderne i gruven Hanken i Sulitjelma. «Russer-Carl» er fra Namdal og er en belest kar.

Uten å røpe for mye, forteller han at karakteren hans har en bærende rolle gjennom hele filmen.

– Jeg har virkelig satt meg inn i historien, og det føles betydningsfullt å få være med på å formidle den. Det er en viktig historie å fortelle, fordi her var streiken en sentral del av det å bygge opp arbeiderbevegelsen og fagforeningene for industriarbeiderne i Norge. Som skikkelig fagforeningsmann selv, så synes jeg det er spesielt viktig, sier Aalberg.

Han forteller at det i dag finnes nesten 4 millioner gruvearbeidere i verden, og årlig omkommer 12.000.

– Arbeidsforholdene er elendige, lønningene lave og noen få tjener enorme summer på at arbeiderne risikerer livet for å utvinne viktige mineraler. Mange av disse har enda ikke de samme rettighetene som gruvearbeideren i Sulitjelma fikk gjennom på begynnelsen av 1900-tallet.

Vil gjøre mer film

På teateret er han vant med åtte uker med prøver, og at man spiller stykket fra start til slutt.

I filmverden foregår det på en helt annen måte, og det har vært mye å sette seg inn i.

– Alt er fragmentert. Plutselig har vi spilt inn slutten av filmen, og hopper tilbake til scener midt i. Fokuset på teaterscenen handler om å snakke høyt og tydelig nok til at alle får det med seg, mens her handler det om små blikk når nærbildene tas, sier Aalberg.

Regissør Nils Gaup forteller til BA at filminnspillingen så langt går strålende.

– Skuespillerne og crewet er svært gode, og vi får tatt noen fantastiske bilder på flotte locations.

Den bergensbosatte skuespilleren beskrives av Gaup som en «god skuespiller og en særegen type».

– Han greier seg veldig bra. Han har en dreven gjeng med skuespillere rundt seg, og han blir bedre og bedre.

– Har du fått smaken på spillefilm? spør vi Sagmo Aalberg.

– Absolutt! Det har vært veldig fascinerende å være med på, og jeg tror også det er en fordel å ta med meg alt jeg har lært her til DNS og scenen.

Opptakene er ferdige i mai, omtrent samtidig med premieren av «Morgenstjernen», som DNS-skuespilleren er en del av.

– I innspurten av filminnspillingen, må jeg forberede meg på forestillingen. Så det blir noen hektiske dager med både film og et monster av en Knausgård-tekst.