Gå til sidens hovedinnhold

Nå er Ulriksbanen offisielt åpnet

Det ble musikk, latter og underholdning. Statsminister Erna Solberg fikk æren av klippe snoren.

For abonnenter

I godt over ett år har bergensere med ønske om å bestige Ulrikens topp måttet gjøre det til fots.

Lørdag ble endelig besøkende ønsket velkommen tilbake til nedre stasjon.

Og åpningen var det ingen andre enn statsministeren selv som sto for.

– Dette føles som en søndags morgen på 60-tallet, slik jeg husker det, med kø som strekker seg hele veien nedover, sier Erna Solberg til de oppmøtte.

Åpningen ble feiret med buekorps, taler, sang og snorklipping.

Solberg fikk æren av å reise med den første banen opp.

– Dere har prøvd den ut på forhånd eller? spøker statsministeren.

– Ja, det kan jeg love, svarer Ulriken 643-sjef Amanda Haugland.

For Solberg er dette antagelig det siste hun gjør som statsminister i Bergen.

– Det er veldig fint. Der så fint for Bergen, og for at de som ikke klarer 1500 trappetrinn også kan komme seg til toppen, sier hun til BA.

– Gleder oss masse

Ved nedre stasjon var det samlet seg en god gjeng turglade mennesker for å overvære åpningen.

Blant dem er Karin Eriksen og hennes tre døtre, Karoline (8), Tora (6) og Kristine (3). De gleder seg alle sammen til å få reise med banen.

– Pappaen min har jobbet med banen, og jeg fikk være med han på jobb men da måtte vi gå helt opp, forteller Karoline Eriksen.

Hun er den eneste av de tre søstrene som har tatt Ulriksbanen før. For de to yngste er dette første gang.

– Vi gleder oss masse!, forteller Tora Eriksen.

De har også fått vite at en helt spesiell gjest skulle komme til åpningen.

– Pappa fortalte at Erna Solberg kommer. Hun er statsminister, forklarer Karoline.

Hun var litt spent på å se statsministeren.

– Jeg har bare sett henne på tv før!

Daglig leder i Ulriken643, Amanda Haugland, er selv spent før åpningen.

– Det har vært mye armer og bein, og mye jobb. Men nå er vi her!, stråler hun.

Været har også vært en spenningsfaktor.

– Det var jo meldt storm tidligere i uken, men vi står tørrskodd fortsatt, smiler hun.

200 millioner kroner

Åpningen av den nye gondolbanen har vært omtalt av BA ved flere anledninger, og prislappen på prosjektet er blitt på over 200 millioner kroner.

Bakgrunnen for prosjektet har vært å øke kapasiteten med større gondoler. Kapasiteten har blitt sprengt hver sesong, med ny besøksrekord hver sommer siden 2014.

Banen har fått nye og større gondoler, med plass til 51 passasjerer i hver av dem. Vognene skal også tåle mer vind, slik at banen kan holde åpent flere dager i året.

Eier Christian Foss er både lettet og lykkelig denne lørdagen. De har jobbet til langt på natt for å bli ferdig i tide til åpningen.

– Nå begynner skuldrene å senke seg. Jeg kom hjem klokken 0400 i natt.

– Alltid er det noen intense innspurter, men da kjenner vi jo på livet!

Han gleder seg over køen av besøkende som bare vokser ved nedre stasjon.

– Veldig kjekt at så mange bergensere stiller opp. Vi har hatt turgåere på besøk på toppen i dag også, som måtte innom og se.

Det er Foss sin yngste sønn Millian som skal få klippe snoren sammen med statsminister Erna Solberg.

– De andre to guttene har vært med på å åpne ting før, så da sa Millian selv klart ifra at dette skulle han være med på! Så da ringte vi statsministerens kontor og fortalte at hun ville få selskap, ler Foss.

Han kaller det en stor dag for Bergen.

– Vi har virkelig gledet oss til dette! Vi har fått testet banen nå i oktober med det uværet vi har hatt, og det er en helt annen stabilitet.

Allerede er det solgt 4000 seter til julebord på restauranten på toppen, og bare denne uken har de solgt 700 årskort til banen.

Får nytt liv

Mange har fulgt oppgraderingen og utvidelsen av både Ulriksbanen og restauranten tett, og har gledet seg til å kunne ta den høytsvevende turen opp til Bergens mest ikoniske fjell.

Også personene bak prosjektet har vært utålmodige etter å kunne åpne igjen. Faktisk så mye at det ble sendt ut en invitasjon til åpningen alt 26. september, uten at teamet i Ulriken643 var klar.

Les også

Ulriksbanen inviterte til åpning ved en feil

De gamle kjente vognene, Perle og Bruse, er blitt tatt vare på, og «pensjonistene» skal få nytt liv som is- og bruskiosker ved de to stasjonene.

Les også

Nå er det slutt for disse to traverne

På Ulrikens topp er restauranten Skyskraperen også blitt kraftig oppusset. Kapasiteten er doblet, fra 100 sitteplasser til 200. Og terrassen har fått bardisk og eget lydanlegg, for de dagene da bergensværet faktisk tillater å sitte ute.

Veien til mål for gjengen i Ulriken643 har vært kronglete.

Den opprinnelige planen var å starte bygging i september 2019 og ferdigstilling i mai 2020. Dette har likevel ikke latt seg gjøre, blant annet på grunn av manglende kommunale godkjenninger. Så snart det kom på plass, kunne man planlegge sluttfasen på prosjektet.

Så traff koronapandemien, og åpningen ble tentativt satt til sommeren 2021.

Vi skulle skrive 9. oktober før banen på nytt kunne åpne, 60 år siden den aller første gondolen fraktet bergensere til toppen.

Les også

Høytflyvende planer da Ulriken ble erobret

Kommentarer til denne saken