Tidlig mandag morgen rykket brannvesenet ut til Bergen Batteri Service i Fabrikkgaten.

Der ble det møtt av masse røyk, og det viste seg at det brant i flere litiumbatterier.

– Mannskapene hadde lokalisert brannen klokken 0617, og klokken 0711 var pallen med batterier tatt ut av lokalene. Klokken 0724 ble det meldt fra stedet at det var røykfritt, forteller vaktkommandør ved 110-sentralen, Håkon Myking.

Ved 12-tiden mandag ble batteriene fraktet til et egnet lokale på Spelhaugen i Fyllingsdalen.

– Det ønsker vi å gjøre fordi batteriene er vurdert å være ustabile. Vi ønsker å ha dem et sikkert sted, og vi deltar i frakten av batteriene, sier operasjonsleder i Vest politidistrikt, Eirik Loftesnes.

– Dette er batterier som kan selvantenne på grunn av en kjemisk reaksjon i batteriene. Vi følger politiet til Spelhaugen, så må de settes på en sikker plass der ute, sier Myking til BA.

12 batterier

Transporten av batteriene ble avsluttet rundt klokken 1200 mandag.

– Nå står de lagret ute på et sikkert sted med politisikring. Dette er gjort i samråd med med brannvesenet, og nå står de trygt dersom de tar fyr igjen, sier Loftesnes.

Det dreier seg om tolv 12-voltsbatterier.

– Det er besluttet at det er tatt beslag i dem for videre undersøkelser når det er mulig. Vi har opprettet sak, og vil etterforske videre for å forsøke å finne brannårsaken. Deriblant vil vi se på om det har skjedd noe uaktsomt, og om det er noe vi må forfølge videre, sier Loftesnes til BA.

Mistenker el-sykkelbatteri

Daglig leder iBergen Batteri Service, Frode Sebak, sier til BA mandag ettermiddag at han ble varslet om brannen ved 0530-tiden.

– Vi mistenker at brannen kan ha startet i et innlevert, defekt el-sykkelbatteri. Batteriene som politiet har fraktet bort, ble sannsynligvis antent av et batteri som lå på en hylle under, sier Sebak.

Han forteller at det er store skader i lokalene i Fabrikkgaten hvor seks ansatte jobber.

– Det er røykskader i hele bygget, og skader for betydelige summer. Alt må vaskes ned, og det er en del elektrisk som må skiftes ut. Det har vært stor temperatur i brannen, sier Sebak.

Han sier de har varslingsanlegg og brannslukkingsapparat tilpasset utstyret de har i lokalene sine.

– Jeg har ikke vært med på lignende tidligere, men heldigvis ble ingen skadet. Jeg kan ikke se at vi har gjort noe galt med tanke på oppbevaring. Vi har drevet med batterier i 35 år, sier Sebak.

Bedriften skal ha krisemøte i ettermiddag.

– Vi vet ikke hvor lang tid det tar før lokalene er klargjort. Vi må nok være litt kreative inntil de er klare, sier han.

Litiumbatteri

  • Litiumbatteriene brenner på en eksplosjonsartet måte. Det dannes gass inne i batteriet som antennes. Røykgassen er giftig.
  • Eksplosjonsfaren og giftigheten til røykgassen avhenger av hvilke metaller og hvilke komponenter som er i det eksakte batteriet.
  • Den største brannrisikoen i litiumbatterier er når temperaturen kommer over en grenseverdi og starter en termisk nedsmelting, såkalt thermal runaway.
  • Brannen som oppstår er selvforsynt med oksygen som følge av de kjemiske reaksjonene i batteriet. Det er svært vanskelig å slokke brann når denne prosessen initieres.
  • Den kritiske temperaturen for batteriene ligger typisk i området fra 175 til 200 grader.

KILDE: Teknisk Ukeblad