Nå lever Kathrine ut designdrømmen

Designer Kathrine Nørgård fra Bergen kunne denne uken åpne butikk med egen design på Aker Brygge i Oslo.

Designer Kathrine Nørgård fra Bergen kunne denne uken åpne butikk med egen design på Aker Brygge i Oslo. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

– En stor drøm, beinhardt arbeid og litt flaks!

DEL

Det er de viktigste ingrediensene i det som gjør at bergenseren, Kathrine Nørgård (41) denne uken åpner butikk i eget navn og design på Aker Brygge.

– Puh, du kan tro vi har stått på. Hele påsken gikk med for å komme i mål, sier den oslobaserte designeren smilende når BA møter henne i den såkalte pop up-butikken på åpningsdagen.

– Men nå går alt som planlagt, sier gründeren, og tenker på mer enn dagen i dag.

Hoppet av jobben

For etter utdannelse i markedsføring på BI, gikk hun en stund i jobb for andre, før hun kom på at det ikke var det hun skulle drive med.

– Jeg har alltid visst at jeg skulle drive for meg selv, men den gang visste jeg ikke med hva.

Det var for ti år siden. Så da det i grunnen passet som dårligst, satset Nørgård alt på det hun plutselig skjønte at var den store drømmen.

– Jeg var akkurat blitt tobarnsmor da det slo meg: Herlighet, Kathrine, du skal jo bli designer!

Bergenseren hadde helt siden hun var liten fulgt med i motemagasiner og -blader.

– Da som nå var mote min «passion». Det er det jeg gløder for. Jeg bestemte meg for å skape jobb av hobbyen min, sier Nørgård.

– Men kompetanse må ligge i bunn for alt man skal drive med, og sy kunne jeg ikke, så det måtte jeg lære meg først.

Og det gjorde hun, «the hard way», som hun selv sier det.

– Jeg sluttet i jobb og begynte på Esmod, sier hun om moteskolen som også i norsk utgave er bygd på sitt franske utgangspunkts prinsipper.

– Det var beintøft! Vi jobbet døgnet rundt minst to netter i uken, lørdager og søndager. Klart det var utfordrende å få til å gå opp med alt det andre i livet mitt. Folk syntes jeg var litt gal.

La en tiårsplan

Men trass i at det heller ikke manglet på advarsler, var hun aldri i tvil om at det var dette hun ville.

– Folk spurte om jeg var klar over hvor vanskelig det var å nå opp som designer. Dessuten er det ingen som kjøper norsk design, sa de.

Det første er ifølge Nørgård fortsatt riktig. Det andre har hun etter hvert bidratt til å endre.

– Jeg la en plan for hvordan jeg om ti år skulle ha skaffet meg et navn og renommé som designer. Og at jeg skulle kunne leve av mitt eget brand, min merkevare, sier Nørgård.

– Det ville jeg blant annet oppnå gjennom å bruke sosiale medier, bygge nettverk og å delta på events som passet til designet mitt.

Ganske raskt traff Nørgård i et marked få visste fantes i Norge. Det for dem som skal opp den røde løperen, glamourfolket. Og snart troppet den ene kjendisdamen etter den andre opp i bergenserens design. Eksklusive kjoler det stort sett bare fantes én av hver av.

– Ja, jeg har vært heldig som har opplevd at så mange flotte representanter har ønsket å bære mitt design. Det er jeg stolt og takknemlig over, sier Nørgård.

Det begynte med Tone Damli. Og så har det kommet flere etter, fortsetter hun, og nevner modell og programleder, Kathrine Sørland, artisten Hanne Sørvaag og programleder og Side 2-redaktør, Ingeborg Heldal.

– Jeg har aldri kontaktet en eneste kjendis for å få dem til å gå i mine kjoler. Kall det gjerne flaks at de har oppdaget meg, men det handler også om at hardt arbeid kaster av seg, poengterer hun.

– Jeg jobber seriøst, mener jeg lager gode ting, og står på sent og tidlig for å være synlig. Da får man gjerne også flaks.

For Nørgård har det uansett handlet om å få de riktige kjendisene til å kle seg i hennes klær.

– Ja, det gjelder å finne de riktige ambassadørene, sier Nørgård, og forteller om kvinner som er mer enn bare kjendiser, men også sympatiske, smarte og gjennomført hyggelige.

– For meg handler det jeg driver med om å skape vinn-vinn-situasjoner. Både kundene mine og jeg skal få noe positivt ut av at vi møtes. Kall det gjerne å bidra til hverandres lykke, sier Nørgård, som tror mange ville kommet lenger som gründere om de la vekt på de samme verdiene.

– Mange er tilsynelatende redde for å bidra til andres suksess. De frykter at det kan på bekostning av deres egen. Jeg erfarer at det er motsatt. Gode relasjoner er essensielt. På egen hånd er det ikke sikkert at man kommer så langt.

Modell og programleder, Kathrine Sørland kjenner seg igjen i at samarbeidet med navnesøsteren går begge veier.

– Kathrine er med og gir meg fine opplevelser, sier Sørland til BA.

– Hun lager kjoler som jeg føler meg så utrolig vel i. Da utstråler du også det, og da blir gjerne også kvelden bra.

Hun mener Nørgårds kjoler gir mange kvinner en smak av prinsessefølelsen.

– Jeg elsker jo alt som er glamorøst, og der har Kathrine kommet inn som et friskt pust. Vi trenger litt Hollywood-glam her hjemme også, pynte oss og vise oss litt frem, sier Sørland og ler.

– Dessuten er designet, rent og annerledes, og kan tilpasses alle typer kropper, påstår hun.

Ville ha inn Kathrine

Inn i butikken denne tirsdagsformiddagen kommer Thomas Nygård.

Han er såkalt destinasjonssjef for bydel Aker Brygge, og representerer dermed eierne av handlesenteret Nørgård nå er blitt siste tilskudd til.

– Vi ville ha inn Kathrine her fordi hun representerer et type produkt som appellerer til urbane oslofolk. Hun vil bringe nye folk hit, tror Nygård, som for tiden investerer mye engasjement i at det velkjente «bryggeområdet» skal bli mer enn bare en sommerdestinasjon.

– Vi må ha noe mer enn spisestedene på bryggekanten, hvor besøket gjerne reguleres av solen, for å bli en helårsdestinasjon. Kathrine bidrar til det jeg mener er veien videre for oss, møtet mellom mote og kunst. Vi vil at folk skal få en wow-følelse, men av meningsfylte ting, sier han.

Satser på nettbutikk

Oppi all rosen har Nørgård fortsatt med seg at også veien videre handler om hardt arbeid.

Motgang har hun dessuten også hatt. Som da butikken hun først solgte sitt design i ble slått konkurs.

– Jeg lærte veldig mye av det. Det gjør for eksempel at jeg sjelden gjør noe nå som ikke er omsetningsbasert, sier hun.

– Heldigvis er jeg nå i den situasjonen at jeg har opparbeidet meg det merkevarenavnet jeg for ti år siden hadde som mål. Det gjør for eksempel at jeg har fått en god avtale for denne butikken. Klart jeg har stor tro på at dette skal bli bra, men jeg er også nøktern nok til å ikke gjøre noe overilt.

Dessuten er hun i ferd med å skaffe seg flere ben å stå på. Også det en del av planen. I høst kommer en helt ny kolleksjon, Denne gangen ikke fullt så kostbar. I den anledning åpner hun allerede i disse dager en nettbutikk med smakebiter.

– Målet har vært å utvikle en kolleksjon som er mer tilgjengelig for folk flest enn de veldig eksklusive og kostbare kjolene. Jeg kaller den for «affordable luxury» med priser fra 1500 til 6000, sier Nørgård.

At hun bare designer klær for modeller og sylslanke kjendiser, vil hun ikke ha på seg.

– Nei, på ingen måte. Også for dem selvsagt, men målet er alltid å gjøre noe for bæreren av plagget. Da tilpas

ser jeg mer enn gjerne for den enkelte. Alle har vi våre utfordringer enten det gjelder høyde eller vekt, mye pupper eller lite pupper. Alt dette går det an å designe seg rundt, sier Nørgård.

– Og så gjelder det å få frem det som skal frem på en diskre og sensuell måte.

Kommentarer til denne saken