Fra å ha stått et godt stykke unna saltvann på Hopsåsen i Fana, er nordlandsbåten nå kommet langt tettere på sjø og lukten av saltvann.

Skal innomhus

Da Helge Barstrand fant ut at han ikke lenger maktet å gjenskape en sjødyktig utgave av oldefars færing, la han båtens skjebne over i Iversens hender.

Og når Iversen lukter utfordringer av den litt spesielle typen, er han ikke vanskelig å be.

I sommer ble nordlandsbåten fraktet fra Fana til Jekteviken, der Iversen har hatt den stående ute.

Nå var det på tide å ta den innomhus for å begynne renoveringen, men så oppdaget Iversen litt vel mye lekk i taket på gamle Gassverksbygningen.

Iversens verksted der kan foreløpig ikke brukes, så nå blir nordlandsbåten nærmest nabo til Nøsteboden like ved Jekteviksterminalen.

– Der får den stå tørt og varmt, og vi begynner på jobben om en to ukers tid.

Artikkelen fortsetter under bildet


Også til dette prosjektet får Iversen god hjelp av samarbeidet han i 20 år har hatt med Kriminalomsorgen.

– Materialene har jeg fått av Bodil Friele, og ellers andre kostnader tar jeg selv. Tanken er videre å opprette en stiftelse som vil sørge for at båten blir tatt vare på i mange år fremover.

Det mange kanskje lurer på, er hvor tar nordlandsbåten veien den dagen den står ferdigrenovert?

– Jeg har pratet med havnedirektør Johnny Breivik som sier den kan få plass i den nye cruiseterminalen i terminalbyggets andreetasje, opplyser Iversen.

Artikkelen fortsetter under bildet


– Målet må være og å få fortalt båtens historie, og da med bildet av Alfred Barstrand som bygget båten – og med teksten skrevet på flere språk.

– Og hvor lang tid regner du med på denne oppgaven?

– Fra jeg begynner til jeg er ferdig, vil det gå rundt tre måneder, sier en optimistisk Iversen.

– Båten er i forholdsvis god stand, og her er så pass mye originalt, og dermed er det mye enklere å tilbakeføre båten til slik den har vært opprinnelig.

Artikkelen fortsetter under bildet


Vil bevare preget

Men samtidig ønsker ikke Iversen å overrenovere båten.

– Må prøve å få bevare den patinaen som båten har i dag. Eller for å si det sånn: den skal ikke se ny ut!

Og når han kommer så langt som til å behandle bordene, har Iversen fått med både tjære og linolje fra Helge Barstrand.

Tjæren ble for øvrig laget under Forbundet KYSTENs Landsstevne på Sommerøya i 1994.