I august åpnet Foodora Market i Lars Hilles gate. Nå utvider selskapet tilbudet. Den nyeste butikken ligger i Kanalveien på Minde.
Siden torsdag har selskapet drevet testkjøring. De ansatte har det travelt allerede.
– Vi ser at det er høy etterspørsel etter denne typen varer. Koronaeffekten har bidratt til økt digital handel. Vi tror at denne trenden vil fortsette. Vår største utfordring akkurat nå er å skaffe nok bud som kan levere varene, sier kommunikasjonssjef Mads Blybakken i Foodora.
Søndag 12. desember var det offisiell åpning.
Levering på minutter
Budselskapet startet hjemlevering av dagligvarer i Bergen sentrum tidlig i høst. Selskapet lover deg brød og melk på døren innen 15 minutter i sentrumskjernen.
Da BA testet leveringstjenesten, klarte sykkelbudet å levere på 13 minutter over en strekning på 1,1 km.
I Oslo er snittleveringstiden til budselskapet 21,8 minutter.
Dette er Foodora
- Foodora ble etablert i Norge i 2015.
- Selskapets signalfarge: Rosa.
- Leverer i dag mat fra over 1400 restauranter i Oslo, Bergen, Stavanger, Sandnes, Kristiansand, Trondheim, Lillestrøm, Drammen, Fredrikstad, Sarpsborg, Porsgrunn, Skien og Tromsø.
- I 2020 introduserte Foodora levering fra butikker på sin app-plattform.
- Datterselskap av Delivery Hero, et av verdens ledende online matleveringsselskaper.
- Leverer mat fra over 6500 restauranter i ti land.
- Hovedkontor i Berlin.
Kilde: Foodora Norge
Unge bergensere bruker nesten halvparten av pengene sine i Bergen sentrum, kunne BA nylig fortelle. Moteklær, opplevelser, uteliv og take away-mat står høyt på kjøpelisten.

Nå er Foodora-butikken åpen. Hver bestilling er en kamp mot klokken.
Bilen full av dopapir
Det er lørdag ettermiddag. Inne i Foodora-butikken i Kanalveien treffer vi bilbudet Ramzi Al Nubani. Han har mottatt en større bestilling til Rugdeveien og må tre ganger ut og inn før han har fått med seg alle handleposene og dopapirpakkene ut i bilen.
– Ifølge appen er kjøretiden frem til kunden åtte minutter. Jeg synes det er flott at Foodora har fått enda et butikkutsalg. På grunn av pandemien er det mange kunder som ikke tør å handle selv, men foretrekker å få varene hjemkjørt, sier han til BA.
Al Nubani kjører for Foodora tre-fire dager ukentlig i tillegg til sin ordinære jobb.
Netthandel er vinneren
I løpet av 2021 har Foodora etablert åtte butikker og tilbyr utkjøring av dagligvarer i Oslo, Bergen, Trondheim, Lillestrøm og Tromsø.
Ambisjonen er å tilby 5000 vareslag, inkludert frukt og grønt, ferske råvarer, meieriprodukter, husholdningsartikler og drikkevarer. Målet er lynrask plukk og klartid slik at mesteparten av leveransetiden brukes på utkjøringen.
– Den nye butikken vil supplere tjenesten vår i Bergen. Vareutvalget er kraftig utvidet siden vi åpnet i august. Vi har alle kundekategorier: Studenter som skal ha snus og pils, familiefolk som vil ut av tidsklemmen, eller kunder som ønsker store handlekurver med hele ukehandelen, sier Mads Blybakken.
Pandemien har skapt nye digitale forbruksmønstre. Mange er blitt vant til å handle på nett. Den største økningen i norsk netthandel i fjor skjedde blant kvinner over 45 år.
– Retail-vinnerne fremover er de som klarer å skape gode kundeopplevelser både online og fysisk, uttaler handelsanalytiker Ardalan Fadai i selskapet Nets.

Foodora fortviler: Bilbud må kjøre omvei på én mil når Torget er stengt.

– Det er ikke riktig at Bergen sentrum er dødt!

Slik påvirker været handleturen din
