I august åpnet Foodora Market i Lars Hilles gate. Nå utvider selskapet tilbudet. Den nyeste butikken ligger i Kanalveien på Minde.

Siden torsdag har selskapet drevet testkjøring. De ansatte har det travelt allerede.

– Vi ser at det er høy etterspørsel etter denne typen varer. Koronaeffekten har bidratt til økt digital handel. Vi tror at denne trenden vil fortsette. Vår største utfordring akkurat nå er å skaffe nok bud som kan levere varene, sier kommunikasjonssjef Mads Blybakken i Foodora.

Søndag 12. desember var det offisiell åpning.

Levering på minutter

Budselskapet startet hjemlevering av dagligvarer i Bergen sentrum tidlig i høst. Selskapet lover deg brød og melk på døren innen 15 minutter i sentrumskjernen.

Da BA testet leveringstjenesten, klarte sykkelbudet å levere på 13 minutter over en strekning på 1,1 km.

I Oslo er snittleveringstiden til budselskapet 21,8 minutter.

Unge bergensere bruker nesten halvparten av pengene sine i Bergen sentrum, kunne BA nylig fortelle. Moteklær, opplevelser, uteliv og take away-mat står høyt på kjøpelisten.

Bilen full av dopapir

Det er lørdag ettermiddag. Inne i Foodora-butikken i Kanalveien treffer vi bilbudet Ramzi Al Nubani. Han har mottatt en større bestilling til Rugdeveien og må tre ganger ut og inn før han har fått med seg alle handleposene og dopapirpakkene ut i bilen.

– Ifølge appen er kjøretiden frem til kunden åtte minutter. Jeg synes det er flott at Foodora har fått enda et butikkutsalg. På grunn av pandemien er det mange kunder som ikke tør å handle selv, men foretrekker å få varene hjemkjørt, sier han til BA.

Al Nubani kjører for Foodora tre-fire dager ukentlig i tillegg til sin ordinære jobb.

Netthandel er vinneren

I løpet av 2021 har Foodora etablert åtte butikker og tilbyr utkjøring av dagligvarer i Oslo, Bergen, Trondheim, Lillestrøm og Tromsø.

Ambisjonen er å tilby 5000 vareslag, inkludert frukt og grønt, ferske råvarer, meieriprodukter, husholdningsartikler og drikkevarer. Målet er lynrask plukk og klartid slik at mesteparten av leveransetiden brukes på utkjøringen.

– Den nye butikken vil supplere tjenesten vår i Bergen. Vareutvalget er kraftig utvidet siden vi åpnet i august. Vi har alle kundekategorier: Studenter som skal ha snus og pils, familiefolk som vil ut av tidsklemmen, eller kunder som ønsker store handlekurver med hele ukehandelen, sier Mads Blybakken.

Pandemien har skapt nye digitale forbruksmønstre. Mange er blitt vant til å handle på nett. Den største økningen i norsk netthandel i fjor skjedde blant kvinner over 45 år.

– Retail-vinnerne fremover er de som klarer å skape gode kundeopplevelser både online og fysisk, uttaler handelsanalytiker Ardalan Fadai i selskapet Nets.

Foodora hurtighandel

  • Hurtighandel er tredje generasjons handel, og ble lansert av Foodora i 2020.
  • Selskapet ønsker å utfordre grensene for hvordan digital handel utføres.
  • Som q-handelsselskap kan Foodora levere stort sett alt fra elektronikk, blomster, sminke, dagligvarer og restaurantmat på veldig kort tid.

Kilde: Foodora Norge