NAF: – Ikke tull med elbilfordelene!

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF

Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF

Artikkelen er over 4 år gammel

Folket ønsker dem, men regjeringen lover ingenting.

DEL

Ifølge en fersk rapport fra NAF, der 50.895 respondenter har blitt spurt om sine holdninger til elbil, vil et stort flertall beholde de fordelene elbilsjåfører har i dag.

74 prosent vil at disse fordelene skal beholdes etter 2017. Personene som ble spurt mente den viktigste av disse fordelene var fritak for bompenger.

Det er imidlertid ikke gitt at særfordelene med elbil videreføres til 2017, og dette ble drøftet i Stortingets spørretime onsdag, melder NTB.

– Står statsråden ved sine tidligere løfter om at fordelene ved elbiler skal videreføres til 2017? spurte Venstres Abid Raja.

– Når det gjelder elbil-politikken, er klimaforliket veldig tydelig. De fordelene som gjelder nå, skal vare til det er 50.000 biler på veiene. Det nærmer vi oss nå kraftig, sa han, og la til:

– Det vil være feil av meg nå å forskuttere hva forhandlingene som skjer mellom partiene på Stortinget, skal ende opp i, svarte Solvik-Olsen.

– Prematur diskusjon

Ifølge NTB kan terskelen på 50.000 nås allerede før sommeren. Raja fremholder at dette ikke er et endelig mål.

– Kanskje neste delmål bør være 200.000 biler, sier han til NTB.

Solvik-Olsen åpner for at noen av dagens fordeler kan bestå til neste Stortingsvalg.

– For meg ville det vært rart om en kuttet alle fordeler. Det er det vi må diskutere. Hvilke fordeler er i dag relevante, og hvilke har motstridende effekt, sier han til NTB.

I forordet til NAFs rapport, undertegnet administrerende direktør Stig Skjøstad,  hevdes det at denne diskusjonen kommer for tidlig.

«NAF mener diskusjonen om hvilke elbilfordeler som kan fases ut er prematur. Den kan vi først ta når vi vet mer om hva som gir et varig og konkurransedyktig marked», heter det i forordet.

Bergensere ivrigst blant byfolk

Kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal kommer med klar tale:

– En må ikke endre fordelene på grunn av et antall eller et årstall. gjør det når ekspertene vurderer elbilmarkedet til å klare seg på egenhånd. Ikke tull med elbilfordelene!

Sagedal hevder markedet ikke er stabilt nok til å klare seg uten fordelene som incentiver. Man må holde på forutsigbarheten og tryggheten, sier hun, og viser til at bil er en vanlig husholdnings nest største investering.

– Bare det at Solvik-Olsen sender slike signaler, er i seg selv med på å påvirke samtalen rundt kjøkkenbordet om bilvalg. Utryggheten påvirker elbilmarkedet negativt, mener kommunikasjonssjefen.

Mens 43 prosent vurderer elbil blant respondenter i norske storbyer generelt , er tallet i Bergen høyest med hele 47,5 prosent. Dette er 8,5 prosentpoeng høyere enn snittet for landet under ett.

– Folket har talt. De ønsker klart og tydelig fordeler etter 2017. Dette knuser mytene om negativitet til disse i folket, for eksempel påstander om at det er «luksusfordeler» og ikke så miljøvennlig. Folk er positive, og vil ha dette. Det er helt klart og tydelig, sier Sagedal.