Gå til sidens hovedinnhold

Redder ikke jobben

Artikkelen er over 9 år gammel

Ikke tro på ekspertene: Facebook er ingen redning for bedriften eller jobben.

(Siste)

Eksperter på sosiale medier påstår at bedrifter bør bruke Facebook til å skape dialog med brukerne, men brukerne er ikke interessert i dialog. De bruker isteden bedriftene for å iscenesette egen identitet.

Det viser en studie som er gjennomført ved Aarhus universitet i Danmark, skriver Forskning.no.

Dialog har i årevis vært mantraet til eksperter på sosiale medier. Dialogen skal knytte brukerne tettere til en merkevare.

Ifølge studien er dette rent tøv. Facebook-brukere «liker» nemlig ikke varer for å føre samtaler om for eksempel melk, men bare for å iscenesette seg selv overfor vennene sine

– Undersøkelsen vår viser at bare noen få Facebook-brukere er så entusiastiske omkring en merkevare at de går i dialog. De fleste er aldri i kontakt med de bedriftene de «liker». Hele den dialogtankegangen som eksperter på sosiale medier hyper opp, er i praksis ikke-eksisterende på Facebook, sier Lea Mensel til Vitenskab.dk.

Sammen med Thomas Højbjerg har hun skrevet oppgaven «Like Me». De to er studenter i bedriftskommunikasjon på Aarhus universitet.

I oppgaven gjennomgår de teorien om hvordan bedrifter skal bruke for eksempel Facebook.

– Det finnes nok noen eksempler, som Apple, på at dialogen fører til suksess. Men Apple er noe spesielt. Derfor har vi undersøkt hvorfor folk egentlig klikker «like» på bedrifters Facebook-sider, sier Mensel.

Når Facebook-brukere liker en bedrift eller organisasjon, gir det mulighet for å motta informasjon eller gå i dialog.

Ekspertene har så langt fokusert på nettopp disse effektene.

Men når vi klikker «liker», kan også alle andre i nettverket se det, og det er dette forholdet Højbjerg og Mensel ser på i sin studie.

– I virkeligheten handler det om selviscenesettelse, fastslår Mensel.

– Det er kulturelle ressurser man bruker til å fortelle andre hvem man er. Man vil vise at man er en del av den gruppen som identifiserer seg med et bestemt fenomen.