Nå skal bankene kjempe om seksåringen din

Kontanter er det stort sett slutt på, i alle fall blant unge. Nå vil bankene at de unge skal betale med mobilen, for å lære om økonomi tidlig.

Kontanter er det stort sett slutt på, i alle fall blant unge. Nå vil bankene at de unge skal betale med mobilen, for å lære om økonomi tidlig. Foto:

Bankene vil lære barna om økonomi ved å la dem betale selv.

DEL

Å «vippse» er et velkjent begrep etter at tre millioner nordmenn har lastet ned appen hvor man blant annet kan sende, motta og be om penger fra andre.

Nå vil Sparebank 1 gi barn helt ned til seks år den samme muligheten, gjennom sin app Spink.

Fra før har den såkalte barne-mobilbanken gitt foreldre muligheten til å utstyre barna med bankkort og egen sparekonto. I løpet av de neste ukene utvides altså tjenesten med en mulighet for å la barna betale venner og familie, skriver banken i en pressemelding.

Les også: Ny skolehverdag for Kian (9)

Til seksåringer – og femtenåringer

– Det er mange som ønsker dette, forteller kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Ida Håvik.

Appen er utviklet i tett dialog med barn og foreldre, ifølge kommunikasjonsrådgiveren. Men hvor mange seksåringer har egentlig behov for en slik betalingsmulighet?

– Det kan du si. Vi har allerede et barnebankkort med nedre aldersgrense på seks år, og da er det naturlig at denne funksjonen får samme aldersgrense. Hvis spørsmålet er om seksåringer trenger det, vil jeg nesten tro at for de aller fleste er svaret nei. Vi tenker at det er foreldrene som må vurdere barnas modenhet, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Saken fortsetter under tabellen

Så mange barn har bankkort
6-7 år 2 %
8-9 år 8 %
10-11 år 31 %
12-13 år 68 %
13-15 år 87 %

* Undersøkelse fra Kantar for Sparebank 1. Basert på svar fra 1500 respondenter.

Les også: Sjokkert over ID-kontrollen

Lærer om pengenes betydning

Sparebank 1-bankenes formål med både appen og den nye betalingsfunksjonen handler om læring og forståelse, ifølge Håvik.

– Den digitale pengen er ikke like lett å forstå som en tikroning. Dette gir barna muligheten til å se at penger kommer inn og at de går ut, og gir innsyn i egen økonomi. Dette er en læringsmulighet for foreldre og barn.

Saken fortsetter under bildet

Kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Ida Håvik.

Kommunikasjonssjef i Sparebank 1, Ida Håvik. Foto:

Det er også viktig for banken at den generelle sikkerheten er ivaretatt, sier Håvik.

– Foreldrene skal ha god kontroll på hvem barna gir og får penger fra. De må godkjenne at funksjonen tas i bruk, og mottakere. De får også tilgang til transaksjonene i sin nettbank. Målet vårt er å lage en løsning der barnet har mulighet til å prøve seg litt, mens foreldrene har kontroll.

Les også: Oscar (5) fant gullring – nå vil han finne eieren

Vipps like bak

Også DNB og resten av eierne av Vipps kommer snart med en betalingsløsning for barn under 15 år.

Ifølge kommunikasjonsjef Hanne Kjærnes er det en forenklet versjon av Vipps som lanseres i løpet av 2018, altså ikke en egen app.

– Vi har ikke satt nedre aldersgrense, men lar foreldre eller foresatte bestemme når deres barn skal få tilgang til Vipps, skriver kommunikasjonssjef for Vipps, Hanne Kjærnes, i en epost til BA.

Sikkerheten er svært lignende den Sparebank 1 beskriver.

– Foreldre og foresatte har god oversikt over barnas bruk gjennom sin Vipps, og appen blir tilgjengelig for barna ved at foresatte godkjenner dette i sin app, forteller Kjærnes.

Vipps' versjon for barn blir tilgjengelig i løpet av vinteren.

Viktig med foreldrekontroll

Når det tilbys digitale betalingsløsninger for barn er det spesielt to ting som er viktig, sier avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, Jo Gjedrem.

– Det ene er at foreldrene er med, at det er god foreldrekontroll. Det andre er at det må tas hensyn til modenhetsnivået, når barn ikke er myndige. De skal ikke ha noe ansvar hvis det blir misbrukt.

Gjedrem forteller at Forbrukertilsynet har vært i dialog med både Vipps og Sparebank 1 i forbindelse med vennebetaling.

– De produktene vi har sett på gir mulighet for foreldrekontroll, opplyser avdelingsdirektøren.

Han mener at så lenge produktene er tilpasset, kan det være positivt for barn å ta i bruk digitale betalingsløsninger.

– Det er den enkelte forelder som må vurdere om barnet er modent nok, og det er ikke gitt at alle barn må ha dette, men hvis det gjøres riktig kan det jo være sikrere enn å sende barna avgårde med en rull med sedler, sier Gjedrem, og forsikrer at Forbrukertilsynet raskt er på pletten for å kontrollere når det dukker opp nye digitale løsninger for barn.



Artikkeltags