Følg redningsaksjonen direkte

    Video fra NTB

    Etter å ha vært utsatt flere ganger, var tømmingen av drivstoff fra den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad fremdeles ikke i gang fredag formiddag.

    DEL

    Klokken 0945 fredag formiddag rapporterer Forsvaret om at arbeidet med nødlossingen har startet, men at den fysiske tømmingen av de første tankene ikke er påbegynt.

    Forsvaret hadde håp om å komme i gang med tømmingen av drivstoff torsdag ettermiddag, men dette ble først utsatt til natt til fredag. Fredag formiddag hadde arbeidet med å tømme fregatten for diesel altså fremdeles ikke startet.

    – Det tar tid å identifisere riktige punkter på utsiden av skroget for å sikre rett posisjon for montering av slanger. Tømmingen vil uansett ta lengre tid enn én natt når den starter, skriver kommunikasjonssjef Hilde Tank-Nielsen i Forsvarsmateriell i en SMS til NTB.

    Fregatten skal tømmes for om lag 460.000 liter med marin diesel, og det skal skje ved å bore hull fra utsiden og inn i drivstofftankene.

    Tømmingen utføres for å redusere risikoen for utslipp i forbindelse med neste fase av operasjonen, som vil være heving av fartøyet over på en nedsenkbar lekter og videre transport til Haakonsvern.

    Forsvaret er ansvarlig for nødlossingen, mens Kystverket har tilsyn med operasjonen – samt den pågående oljevernaksjonen. Kystverket har tidligere opplyst at det er for tidlig å si noe om hvor lang tid tømmingen av drivstofftankene vil ta.

    Her er planen:

    • De to store kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal legges på utsiden av KNM «Helge Ingstad».
    • Det vil fortøyes to mindre lektere i skadeområdet som fungerer som arbeidsplattform for å forberede løfte- og riggeutstyr.
    • «Helge Ingstad» skal tømmes for dieselolje i utsatte områder.
    • Fregatten vil så bli heist gradvis og kontrollert opp.
    • «Helge Ingstad» overføres så til en stor nedsenkbar lekter. Deretter vil lekteren heves. Fartøyet blir dokksatt på tilsvarende måte som en standard tørrdokking. Dokklekteren ligger nå på Hanøytangen der den utrustes med dokkeputer og støtter for inndokkingen.
    • Fartøyet forberedes deretter for tømming av ammunisjon og annet sensitivt materiell i samråd med Sjøforsvaret, Statens Havarikommisjon og politiet.
    • Lekteren med KNM «Helge Ingstad» skal så slepes til trygg havn.
    • Egne team vil entre fartøyet for å redde materiell etter forhåndsutarbeidede prioriterte lister.
    • Det vil deretter gjøres en vurdering av skadeomfang med tanke på videre arbeid.

    Over på lekter

    Arbeidet med å løfte den drøyt 5000 tonn tunge fregatten skal gjøres av kranskipene «Gulliver» og «Rambiz». Førstnevnte ankom Hanøytangen på Askøy søndag morgen. «Rambiz» ankom onsdag.

    I tillegg kommer altså dykkerfartøyet MS «Risøy» til havaristedet for å starte forberedelsene til tømming av drivstofftanker, såkalt nødlossing av KNM «Helge Ingstad».

    Til sammen har de to skipene en lastekapasitet på i overkant av 7000 tonn. De to kranfartøyene skal løfte havaristen over på en lekter.

    Det vil bli gjennomført styrkeberegninger på skroget for å sikre at fregatten løftes så trygt og skånsomt som mulig.

    – Nå har vil fullt fokus på å få KNM «Helge Ingstad» hevet og transportert til Haakonsvern. Det er en veldig kompleks og utfordrende fase. Mange aktører er involvert, sier Thomas Wederwang, flaggkommandør og sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell.

    Kranlekteren «Gulliver» ankom Hanøytangen søndag morgen.

    Kranlekteren «Gulliver» ankom Hanøytangen søndag morgen. Foto:

    Ligger i skråning

    Prosjektleder Arild Øydegard fra Forsvarsmateriell forteller at hevingen vil ta tid.

    – Vi vil gjennomføre en kontrollert heving. Dette vil gå sakte, og sannsynligvis over flere dager, sier han.

    Det vil bli viktig å få mest mulig vann ut av fregatten, og drenere underveis.

    Søndag opplyser Sjøforsvaret at det er stor bevegelse i skipet.

    – Havaristen ligger i en skråning. Det innebærer alltid en viss usikkerhet, men den usikkerheten har vi levd med hele tiden, sier Skoglund.

    Det er flere usikkerhetsmomenter som kan påvirke arbeidet med hevingen. Værforholdene vil kunne spille inn.

    – Vi ønsker å få fregatten opp så fort som mulig, men vi må gjøre dette på en trygg og sikker måte. Været er en risikofaktor på Veslandet på denne tiden av året, men vi har vært heldige så langt, sier Wederwang fra Forsvaresmateriell.

    Det vil også være fare for at det lekker ut mer olje. Det er lagt ut cirka 2600 meter med oljelenser i området rundt fregatten.

    Trondheim-baserte BOA Management AS har blitt tildelt bergingsoppdraget.

    Selskapet skal selv stille med den nedsenkbare lekteren «Boabarge 33» og slepebåten «Boa Balder» for å berge fregatten.

    Les alt om fregatthavariet her

    Artikkeltags