Slik kan Dokken bli gjort fri for boligbygging på rekordtid

Slik ser Asplan Viak for seg at Dokken kan bli med boliger. Dette er et av mange forslag opp gjennom årene.

Slik ser Asplan Viak for seg at Dokken kan bli med boliger. Dette er et av mange forslag opp gjennom årene. (Foto: )

Fjell kommune og CCB mener at Bergen kan flytte godsaktiviteten på Dokken til Ågotnes i løpet av fire-fem år.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Bergensavisen i 5 uker for KUN 5 kr!

– Da vil Bergen kunne frigjøre Dokken til boligbygging på like kort tid, sier Tom Georg Indrevik (H) som er varaordfører i Fjell kommune.

Marianne Bjorøy, ordfører i Fjell kommune.

Marianne Bjorøy, ordfører i Fjell kommune. (Foto: )

6000 boliger

Dersom arealene på til godsterminalen på Dokken frigjøres, kan det gi Bergen cirka 6000 nye boliger i sentrum. Men Dokken så langt har Dokken bare vært en av Bergens mange tumleplasser for luftslott og håpløse politiske prosesser.

Jernbaneverket har funnet ut i sitt analysearbeid at det ikke er noen gevinst i å legge en ny godsterminal for jernbanen sammen med en ny havn. Det er nesten ikke noe gods som skal fra båt til bane eller omvendt.

Dermed, mener Fjell kommune, aktualiserer havnearealene på CCB seg med stor styrke.

– Vi har også sett at Ap i Fana og Ap i Bergen ønsker å legge godshavnen på Ågotnes, sier ordfører Marianne Sandal Bjorøy – fra Ap.

Saken fortsetter under informasjonsvideoen fra Fjell kommune og CCB.

Lite investeringer som skal til

Varaordfører Indrevik trekker frem at på CCB-basen er arealene mer eller mindre klare til å tas i bruk. Statoil har flyttet mye av sin forsyningsvirksomhet til Mongstad og det er nok av plass å ta av på Ågotnes. 

– Totalløsningen vår er best, sier han.

– I stedet for massive inngrep i uberørt natur i Bergen sør, er havnen her allerede planert og regulert. Det handler om minimale investeringer holdt opp mot Fleslandsalternativet, sier Indrevik.

Jernbaneverket har ikke anbefalt en godshavn på Ågotnes, fordi havnen ligger for langt unna tyngdepunktet for gods i regionen: Bergensdalen. Det gjør at lastebilene som tar godset videre må kjøre lenger, hvilket ikke er gunstig verken trafikalt, eller forurensings- og klimamessig.

I tillegg er alternativet for ny havn på CCB helt avhengig av at det bygges et nytt Sotra-samband.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

– Men dersom vi frigjør arealene på Dokken til 6000 boliger, så dreier det seg om folk som kan gå eller bruke kollektivtransport til arbeid, sier Indrevik og mener at dette forholdet mer enn veier opp for det økte transportarbeidet en godsterminal på Ågotnes medfører.

Det er ikke nytt at CCB foreslår å legge godshavnen hos seg. CCB har tidligere reklamert med at de kan ta imot godshavnen til Bergen «på flekken». Men i Bergen har det vært et ønske om å se flytting av godsterminalen på Nygårdstangen og godshavnen på Dokken i sammenheng. Når jernbaneverket nå forteller at det er lite poeng i dette, så er det ikke bare flyttingen av godshavnen til Ågotnes som blir mer aktuell. 

Lest denne? Vil lage ny bydel på Skolten for å blåse liv i sentrum og Bryggen

Også havnesamarbeidet, som har stått i stampe i åresvis, kan komme på rett kjøl. Fjell kommune ønsket, sammen med Lindås, å trekke seg fra samarbeidet med Bergen kommune om et nytt havneselskap. Nå er tonen en helt annen.

– Langt mer lydhøre

Bergen og omland havnevesen har fått et nytt styre, og en ny styreleder i Jan Erik Kjerpeseth. I Bergen fikk byen en ny politisk ledelse utgått av Ap og sentrum etter 12 år med borgerlig styre.

– Vi opplever at det nye byrådet er langt mer lydhøre overfor omegnen enn vi opplevde før. Nå vil de samarbeide, og det er supert for oss og for hele regionen, sier Bjorøy.

Det gamle byrådet krevde at Bergen skulle eie 70 prosent av det nye havneselskapet, og omegnskommunene tre prosent hver. Nå er ikke denne eiersitsen lenger aktuell.

– Nytt mannskap og ny kaptein vil alltid ha en betydning, konstaterer Indrevik som selv altså er fra Fjell Høyre.

Flyfoto - Bergen - Nøstet - Hurtigruteterminalen

Flyfoto - Bergen - Nøstet - Hurtigruteterminalen (Foto: )

Dersom godsaktiviteten skal drives av en kommersiell havn, ikke en offentlig som i dag, vil også dette kreve at omorganiseringen av havnevesenet i Bergen og omland får en omstart.

–Det vil være trist dersom vi ikke klarer å samle regionen under ett selskap. Da står vi sterkere rustet mot andre regioner i og rundt Norge. Vi har felles interesser. For Bergen er behovet for byutviklingsareal stort og vi som omland er nødt til å erkjenne at det er viktig for byrådet og byen, sier Indrevik.

Mener Bring bør bort fra havnen 

Artikkeltags