Gå til sidens hovedinnhold

– Barn har ikke valgt konflikt, men påvirkes sterkt av det

Artikkelen er over 2 år gammel

– Skal man bli lege og arbeide med å hjelpe mennesker, er det viktig at man bryr seg. Jeg vet at jeg med MedHum-aksjonen kan gjøre en forskjell, sier Nesjla Syrous (22).

Du kjenner gjerne til genseren som har florert i sosiale medier. Aksjonsgenseren til Medisinstudentenes humanitæraksjon (MedHum) ble frontet av blant annet Skam skuespillerne, og var startskuddet for årets aksjon.

– At vi fikk med dem og andre profilerte personer, spredte virkelig ordet om aksjonen. Salget av genserne eksploderte, sier Nesjla og legger til:

– Vi fikk forespørsler om kjøp fra hele 25 land. Alt fra Malaysia til Columbia!

Hele 2100 gensere og T-skjorter ble solgt. Det genererte et overskudd på 400.000 kroner, som gikk til inntekt for en bedre hverdag for syriske barn og unge på flukt.

– Dersom noen fortsatt vil kjøpe genser, så kommer den i salg igjen i september, sier Lena Vigdel (20) med et smil.

(Saken fortsetter under bildene)

Les også: Bestillingene hagler etter dette bildet av Skam-stjernen

Max harryfaktor

Etter genser-aksjonen, fulgte sommerturneen.

– Vi startet i Trondheim, hvor vi pusset opp campingvognen i knall oransje. Vi ville være så synlig som mulig og kjørte maks harryfaktor, sier en lattermild David Teigen (23).

– På turen til Oslo og deretter Bergen har vi tiltrukket mye oppmerksomhet. Målet med sommerturneen var å skape blest om aksjonen, og det har vi gjort med aktiviteter og stunts som du ser her, sier han og peker på medstudenter som klargjør juicebaren.

– Vi tar reisefeberen til bergenserne, gir juice og sjekker blodtrykk. Så oppfordrer vi folk til å støtte prosjektet.

(Saken fortsetter under bildene)

Psykisk helse på dagsorden

– Pengene går til Makani-sentrene som gir syriske barn og unge tilgang til psykososial støtte og grunnleggende utdanning- og helsetilbud. Det blir aksjonsuke 17.–23. september, men allerede har MedHum samlet inn rundt en million kroner, forklarer David og tilføyer:

– Det virker som givergleden er stor. Det er en viktig sak som jeg tror berører mange, uavhengig av hvilken politisk mening man er av.

Med slagordet «No lost generation» settes fokuset på barn og unge. Hovedmålet er å beskytte fremtiden til barn som er berørt av krigen i Syria og som har flyktet til nabolandet Jordan. Slik skal man hindre at Syria får en hel tapt generasjon.

– Det er viktig å huske at barn og unge som vokser opp under krig, skal ha et funksjonelt liv senere. Da trenger de hjelp til å bearbeide det de har opplevd, mener David.

– Man ser at psykisk helse settes mer på dagsordenen internasjonalt, hvilket er viktig, sier Rebecca Presterud (22) og illustrerer:

– Det å se en venn, eller familiemedlem bli drept, er noe som er med personen resten av livet. Det er ikke som et vanlig sår, som gjerne glemmes når skorpen ikke lenger synes, sier hun og fastslår:

– Traumatiske opplevelser tar tid å lege, og glemmes ikke. Derfor trenger man hjelp til å bearbeide det, spesielt barn og unge.

 

Kommentarer til denne saken