Nytt selskap for «grønne lastebiler»

Vegard Frihammer er daglig leder i Greenstat. FOTO: PRIVAT

Vegard Frihammer er daglig leder i Greenstat. FOTO: PRIVAT

Bergensselskapet Greenstat er en av fire aktører i et nytt selskap som skal sikre grønn hydrogenproduksjon.

DEL

Greenstat-toppen kaller det viktigste hydrogenprosjektet i landet. Nå skal lastebiler fra Hyundai få fart på hydrogenalderen.

Fredag ble det kjent at bergensbaserte Greenstat, børsnoterte NEL, Akershus Energi og H2 Energy spytter inn en million kroner hver for å starte Green H2 Norway. Det nye selskapet skal drifte storskalaproduksjon av grønn hydrogen. Avgjørende er bilprodusenten Hyundais inntog på lastebilmarkedet i Norge. Hyundai skal levere 500 hydrogendrevne lastebiler på det norske markedet i 2020 og 2021.

Kan bli en milepæl

– Det er avgjørende for etableringen av selskapet at vi får tilgang til kjøretøy. Det får vi gjennom Hyundais satsing, sier daglig leder Vegard Frihammer i Greenstat. I flere år har han jobbet for å gi grønn hydrogen fotfeste i det norske markedet. Etableringen av Green H2 Norway kan fort vise seg å bli en milepæl på vei inn i hydrogenalderen.

Green H2 Norway skal i første rekke stå bak produksjon av hydrogen. Ifølge en børsmelding som ble sendt ut fredag er målet på sikt å sørge for et hydrogentilbud over hele landet. I tillegg til koreanske lastebiler ser aktørene også for seg å tilby grønn hydrogen til både personbilmarkedet, busser og ferger. Først ut er å etablere et produksjonsanlegg på Østlandet. Dette skal stå klart neste år, og Green H2 Norway jobber blant annet med en søknad om støtte fra Enova for å få realisert anlegget.

I samtaler

– Vi er svært glade for å være en del av dette initiativet, som vil gi fart i markedet for hydrogendrevne lastebiler og fornybar hydrogen i Norge, sier Frihammer i børsmeldingen.

Til BA forteller han at aktørene er i samtaler med selskaper som driver med distribusjon av hydrogen.

– Meningen er at andre aktører skal stå for infrastrukturen, men dette er noe vi kommer tilbake til. Foreløpig handler det om grønn produksjon av hydrogen, og det viktigste er at det nå kommer biler på markedet, sier Frihammer.

– Stor interesse

Nå skal de nye lastebilene selges i det norske markedet. Frihammer forteller at det har vært stor interesse for lastebiler drevet av grønn hydrogen.

Også CEO i Nel, Jon André Løkke, er entusiastisk for det nye samarbeidet.

– Planen er at vi skal bygge flere fasiliteter for produksjon av grønn hydrogen over hele landet. Vi tror timingen for denne satsingen er riktig. Vi ser at hydrogendrevne lastebiler og busser kommer på markedet i stadig større antall, og at fabrikantene nå skalerer opp produksjonsvolumet, sier Løkke i børsmeldingen.

Artikkeltags