Stiftet forening for hydrogenbiler

Fra venstre Steffen Møller Holst, SINTEF, Roger Hertzenberg, UNO X, Tomas Fiksdal, Greenstat, Vegard Frihammer, Greenstat, Ulf Hafslo, Hyop, Jan Carsten Gjærløw, Norsk hydrogenforum og Kristian Vik fra Norsk hydrogenforum. FOTO: PRIVAT

Fra venstre Steffen Møller Holst, SINTEF, Roger Hertzenberg, UNO X, Tomas Fiksdal, Greenstat, Vegard Frihammer, Greenstat, Ulf Hafslo, Hyop, Jan Carsten Gjærløw, Norsk hydrogenforum og Kristian Vik fra Norsk hydrogenforum. FOTO: PRIVAT

Artikkelen er over 1 år gammel

Denne uken ble Norsk hydrogenbilforening stiftet i Bergen.

DEL

Stiftelsesmøtet fant sted under generalforsamlingen til Norsk hydrogenforum, som ble holdt i Bergen tidligere denne uken. I vedtektene til den nye foreningen går det frem at formålet er å fremme bruken av biler som utelukkende er drevet av hydrogen og brenselsceller, «eller batterielektriske kjøretøy med hydrogen som rekkeviddeforlenger».

– Foreningen skal forene alle positive krefter rundt hydrogen og være en stemme for hydrogen som drivstoff, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til BA.

Mangler biler

Han var til stede på stiftelsesmøtet, og ser for seg en lys fremtid for hydrogenbiler. Ved siden av Hyundai er Toyota alene om å levere hydrogenbiler på det norske markedet.

Frem til den første hydrogenstasjonen ble åpnet i Åsane tidligere i år, var det spede hydrogenmarkedet utelukkende knyttet til Østlandet. Olsen forteller at Toyota i løpet av 2015, 2016 og 2017 har levert rundt 35 hydrogenbiler. Nylig har Toyota levert sine to første i Bergensområdet.

– Målet vårt i år er å levere fire-fem biler til i Bergensområdet. Vi vil bidra til å bygge opp markedet. Den største utfordringen er å skaffe biler. Vi kan ikke levere store volumer før i 2020, sier Olsen.

Han har stor tro på hydrogen i transportsektoren, og viser blant annet til utviklingen man ser i Tyskland.

Har bestillingslister

– Her har man i dag rundt 30 fyllestasjoner i drift, og har som mål å ha 400 stasjoner innen 2023, forteller Olsen.

De første hydrogenbilene i Bergen ble levert av Hyundai-forhandleren Lieco på Sotra. Til nå har forhandleren solgt ti biler, som er å se å vestlandsveiene.

– Nå er vi tom for biler. Vi kan levere nye i august/september, og har allerede fått 5–6 bestillinger, sier daglig leder Geir Ole Lie i Lieco Auto.

Han kaller det fantastisk at det er etablert en egen forening som skal fremme hydrogenbiler. Verken Lie eller Olsen i Toyota ser noen motsetning mellom hydrogenbiler og de tradisjonelle elbilene.

Ingen motsetning

– Det er litt trist hvis det blir en motsetning mellom elbiler og hydrogenbiler. Vi trenger begge deler, og kan gjerne heve blikket litt utover lokale forhold. Vi satser også for fullt på elbiler, sier Olsen, og får full støtte av kollega Lie i Hyundai.

Representanter for både Hyundai og Toyota var til stede på stiftelsesmøtet, og Jørn Jacobsen fra Hyundai Norge er blant de syv som er med i foreningens interimsstyre.

Også personer fra Greenstat, Kunnskapsbyen Lillestrøm, Norsk hydrogenforum, Uno-X Hydrogen og SINTEF var med på etableringen av Norges første hydrogenbilforening

FAKTA

  • Bruk av hydrogen som drivstoff gir ren vanndamp som eneste direkte utslipp. Så lenge det er produsert ved bruk av fornybar kraft og elektrolyse (splitting av vann i hydrogen og oksygen), er det et nullutslipps drivstoff og vil bidra til reduserte klimagassutslipp.
  • Bruk av hydrogen som energibærer muliggjør økt bruk av varierende fornybarkilder som sol- og vindkraft, ved at energien kan lagres og senere brukes for eksempel som drivstoff til hydrogenbiler.
  • KILDE: CMR PROTOTECH

Artikkeltags