20.000 kroner i bot for overlast med sand

Bilen som ble stoppet veide i overkant av 37 tonn, grensen er 32, opplyser overingeniør i Statens vegvesen, Tom Børslid.

Bilen som ble stoppet veide i overkant av 37 tonn, grensen er 32, opplyser overingeniør i Statens vegvesen, Tom Børslid.

Overingeniør i Statens vegvesen, Tom Børslid, er frustrert: – Vi har sett dette før.

DEL

En bil ble stoppet med fem tonn overvekt i bergensområdet mandag.

Bilen skal ha vært en av flere som fraktet sand fra et transportskip. 

– Vi ser plutselig at det kommer syv–åtte biler kjørende forbi med altfor mye sand i lasten, sier overringenør i Statens vegvesen, Tom Børslid.

– Veien ødelegges

Statens vegvesens utekontroll oppdaget konvoien ved en tilfeldighet, men Børslid sier at de har sett dette flere ganger før.

– Vi har tidligere delt ut bøter på mellom 7- og 40.000 kroner, sier han.

Når en bil blir stoppet med overvekt, får sjåføren kjøreforbud og boten sendes til selskapet.

– Hva er faren ved for mye sand i lasten?

– Ved for mye overlastkjøring ødelegges bæreevnen til veien, sier Børslid.

Det betyr at pukklaget, som ligger under asfalten, gradvis blir knust og at veien synker, forklarer han.

Pukk er knust stein fremstlt av hard, seig naturstein som granitt, gabbro, gneis og lignende, ifølge Store norske leksikon.

– Burde visst bedre

Børslid forteller at bilene som fraktet sanden jobber for et større transportfirma.

– Én sjåfør var bevisst på at bilene hadde overlast.

Sjåføren skal ifølge Børslid tidligere ha gitt beskjed om overvekt til selskapet. Men, ingeniøren ble også opplyst om at det var utfordringer knyttet til kommunikasjon.

– Dette er jo ille. Selskapet burde visst bedre, sier overingeniøren.

Artikkeltags