Vilvite: – Den mest komplekse installasjonen vår noensinne

Filip Rasmussen (16, f.v.), Vida Berg (16) og Martin Hopland Dyngeland (17) prøvde ut «Smartnett» sammen med ordfører Marte Mjøs Persen (Ap) og Vilvites Nils Petter Hauan.

Filip Rasmussen (16, f.v.), Vida Berg (16) og Martin Hopland Dyngeland (17) prøvde ut «Smartnett» sammen med ordfører Marte Mjøs Persen (Ap) og Vilvites Nils Petter Hauan. Foto:

Teknologi fra dataspill skal få barn og unge interessert i energi.

DEL

– Dette er litt som et primitivt dataspill. Man løser oppgaver og får gevinst for å klare det, sier Filip Rasmussen (16) til BA.

Sammen med medelevene fra 1. klasse dramalinje på Fyllingsdalen videregående skole, Vida Berg (16) og Martin Hopland Dyngeland (17), demonstrerte han onsdag Vilvites ferskeste installasjon.

«Smartnett», som det nye trekkplasteret er kalt, gir brukerne oppdraget å bygge en by med grønn energi. Målet er at man i prosessen skal lære om energibruk og -produksjon, kraftsystem, strømnettverk og smarte løsninger, opplyser Vilvite.

– Vi var her med klassen en dag. Vi så lysene som blinket her og kom bort for å teste prøvemodellen. Samtidig sto Vilvite-folkene og diskuterte om noen kom til å forstå hvordan den fungerte. Vi prøvde den ut, stilte spørsmål og var så engasjerte at de spurte om vi ville komme tilbake for å gjøre det samme på åpningen, smiler gjengen fra Dalen.

Hyllet av ordføreren

I installasjonen må man, litt som politikere i det virkelige liv, veie økonomi, energi og miljø mot det å holde befolkningen fornøyd.

– Det er gøy å styre dette her, men jeg får ikke lyst til å bli politiker. Jeg har stor respekt for det de gjør, men det er nok litt utenfor min kompetanse, innrømmer Rasmussen.

En som både har lyst til å være og er politiker, ordfører Marte Mjøs Persen (Ap), sto for åpningen av installasjonen.

– Smartnett er skapt på barn og unges egne premisser. Alle kan få noe ut av det, ikke bare en enkel gruppe, sa Persen i sin tale.

Gunnar Romsaas, kommunikasjonsrådgiver i Statnett, er glad for at besøkende på Vilvite skal få vite mer om hvordan man får strøm i stikkontakten hjemme.

– Det er så mye bra i denne svært innholdsrike smartinstallasjonen. Her er det bare å prøve, leke og lære, sa Romsaas.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Martin Hopland Dyngeland (17, f.v.), Vida Berg (16) og Filip Rasmussen (16) går 1.klasse drama på Fyllingsdalen.

Martin Hopland Dyngeland (17, f.v.), Vida Berg (16) og Filip Rasmussen (16) går 1.klasse drama på Fyllingsdalen. Foto:

– Komplisert budskap

«Smartnett» har allerede vært på utprøving i flere uker og har, ifølge utviklingsleder ved Vilvite, Nils Petter Hauan, vist seg å være veldig populær.

– Den har et komplisert budskap og er helt klart den mest komplekse installasjonen Vilvite noensinne har bygget. Man skal eksperimentere og prøve å finne ut av ting som ikke har noe klart svar, forteller Hauan, som også er prosjektleder for «Smartnett».

Ved å få brukerne til å prioritere ressurser i en liten by, tilsvarende Bergen, håper Vilvite å rette fokus mot større spørsmål som nasjonsbygging og global energi.

– Siden det er så komplekst måtte vi lage noe som folk må jobbe med, prøve ut og bli sittende med en stund. Det ser ut som det fungerer. Dette er veldig spennende, sier en entusiastisk Hauan.

Utfordret spillselskap

For å få folk til å bli sittende har Vilvite fått hjelp av det bergenske spillselskapet Turbo Tape Games, som de også har samarbeidet med tidligere, til å lage det virtuelle og fysiske grensesnittet.

– Dette er et av de mest kompliserte prosjektene vi har hatt. Det er så mye mer elektronikk og deler enn vi er vant med. Samtidig er det veldig gøy med fysisk interaksjon, sier seniorutvikler i Turbo Tape Games, Børge Femsteinevik.

– Vi lager til vanlig dataspill og opplæringsprogrammer for høyskoler og militære, så det er veldig gøy og utfordrende med fysisk interaksjon, som her med «Smartnett», legger direktør Stian Osmundsen.

Det nye vidunderet ble i hvert fall en hit hos de tre dramaelevene fra Fyllingsdalen.

– Dette er jo kjempeinteressant. Samtidig som vi lærer om fornybar energi så er det gøy og motiverende å mestre noe, avslutter Dyngeland, Berg og Rasmussen.

Artikkeltags