Adams Matkasse fikk pris

Fra venstre: Lasse Smedsvig, Mats Nyheim Wickmann, Harald Aalvik og innfelt Adam Schive Bjerck. (Arkivfoto)

Fra venstre: Lasse Smedsvig, Mats Nyheim Wickmann, Harald Aalvik og innfelt Adam Schive Bjerck. (Arkivfoto)

Artikkelen er over 5 år gammel

Matlevering på døren er blitt en hit i Bergen.

DEL

Adams matkasse har fått etablererprisen 2014. Prisen tildeles kandidater som har etablert ny virksomhet i Bergensregionen, og som bidrar til å fornye eller berike lokalsamfunnet, og inspirere andre potensielle etablerere til å realisere sine mål om å starte næringsvirksomhet.

Etablererprisen er på 75.000 kroner.

Bedriften må ikke være eldre enn fem år i prisutdelingsåret.

Adams matkasse har gjort suksess med sitt konsept med enkle gode oppskrifter og ingredienser levert på døren.

Vennegjengen Lasse Smedsvig, Mats Wickmann og Harald Reigstad Aalvik mottok prisen. Adam Schive Bjerck deltok i VM i kokkekunst, og var ikke til stede.

FLINKE PÅ SOSIALE MEDIER

Næringsbyråd Helge Stormoen delte ut prisen under et arrangement torsdag kveld i forbindelse med Grow-uken som finner sted denne uken.

– Menyteamet med Adam i spissen utvikler sunne, enkle og gode oppskrifter som sendes sammen med ingrediensene hjem på døren til kundene. Konseptet er et abonnement, helt uten bindingstid, der kunden har frihet til å pause og aktivere leveringsuker. Adams matkasse har vært flinke å markedsføre seg – og bruker sosiale medier aktivt, sa Stormoen.

Til tross for at Norge er et land med svært stor tetthet av matvarebutikker, har de lykkes med konseptet å levere mat hjem på døren.

– De har truffet en nerve som går på ønske om å lage sunn mat, men at folk flest ikke alltid gidder eller har tid nok, samtidig som vi alle ønsker mer fritid - og med denne løsningen forsvinner jo tiden vi før brukte i matvarebutikken, sa Helge Stormoen under utdelingen.

VIL BLI GASTRONOMIBY

Han mener at konseptet til Adams matkasse passer godt sammen med at Bergen kommunes engasjement for lokal mat og mattradisjoner.

– Bergen søker om å bli Creative City of Gastronomy. Her spiller dere allerede en viktig rolle, ved at dere benytter lokale produsenter, og det håper og tror vi kan komme flere ledd i produksjonskjeden til gode, sier næringsbyråden.

Artikkeltags