Åpnet i dag

I dag klippet Trude Drevland snoren som markerer åpningen av bybanen til Lagunen.

I dag klippet Trude Drevland snoren som markerer åpningen av bybanen til Lagunen. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Beboerne frykter ulykker når bybanetraseen fra Nesttun til Lagunen åpner.

DEL

I dag åpner byggetrinn 2 av Bybanen, fra Nesttun til Lagunen. Men ikke alle synes den nye traseen er en like god idé.

  • Allerede i mars fikk BA være med å prøvekjøre den nye traseen. Se video her

– Bybanen burde ikke gå gjennom gågaten når det ikke er noen form for sikring. Ungene er vant til å hoppe og sprette her, sier Arild Amle, som bor rett ved Nesttun sentrum.

Amle er skeptisk til at en del av den nye bybanestrekningen er lagt midt i gågaten på Nesttun. Gjennom den skal Bybanen gå med fart på maks 15 kilometer i timen. Amle mener banen burde vært bygget under jorden.

–Dette er livsfarlig. Det har allerede skjedd ulykker i forbindelse med Bybanen. Nå kommer det til å skje dødsulykker, tror han.

– ETT STOP ER NOK

Camilla Søfteland, som jobber i området, er også spent på hvordan det kommer til å fungere med både bybane og fotgjengere.

–15 km i timen høres jo ikke så raskt ut, men det kan være raskt for fotgjengere, sier hun.

Etter planen skal Bybanen bruke 8 minutter på den nye strekningen, som har fem stopp.

– Det hadde vært nok med ett stopp på Nesttun, mener Søfteland.

– BLIR ET UTSTILLINGSVINDU

Selv om noen er skeptiske, er det mange som gleder seg til åpningen av den nye bybanestrekningen. En av dem er Tone Haugland, daglig leder ved Nesttunsenteret, som ligger rett ved de nye bybaneskinnene.

–Det er kjempebra! Vi kommer til å bli et utstillingsvindu av en annen verden, sier hun.

Rune Jenssen, informasjonsrådgiver i Bybanen utbygging, mener i tillegg at det er liten grunn til bekymre seg for at Bybanen skal gjøre Nesttun sentrum mindre trafikksikkert .

–For det første kjører banen i 15 km timen i gågaten, noen som gjør at vognkjører alltid skal kunne stoppe. Dessuten har forgjengere alltid vikeplikt for Bybanen med mindre den står på rødt lys, sier han.

Videre mener han at tre år med bybane har vist at fotgjengerne takler den veldig bra.

– Om noen uker får vi oppsummere situasjonen Nesttun – Lagunen, hvor Bybanen allerede har prøvekjørt i seks måneder i blant annet gågaten, sier han.

Artikkeltags