Da Asbjørn Falleth Bryhn (67) skulle ut og sjekke posten fredag formiddag, fikk han seg en overraskelse. I postkassen lå nemlig et brev fra Spania.
Brevet var adressert til ham.
– Jeg åpnet konvolutten og fant et brev der det står at jeg har vunnet 1,5 millioner euro. Jeg fikk nesten bakoversveis, sier Bryhn.
1,5 millioner euro tilsvarer i overkant av 12 millioner norske kroner.
BES OM Å HENTE UT PREMIEN
I brevet står det at pengene ble vunnet i lotteri 22. desember, og at pengene står i en bank i Madrid.
«Congratulations!!!!!» står det i brevet. Det står også at den gigantiske premien må hentes ut innen 27. januar i år.
Sammen med brevet er det vedlagt et skriv der avsenderen ber om en rekke personopplysninger, samt kontoinformasjon. Avsender ber også om at 67-åringen sender over kopi av pass eller førerkort.
Brevet er underskrevet direktør Danni Munos.
HAR ALDRI SPILT LOTTERI
– Jeg er ikke så dum at jeg går på dette. Jeg skjønte med en gang at det var svindel, sier Bryhn.
Han tror aldri at han kommer til å få så mye penger inn på konto.
– Jeg har aldri spilt lotteri, og jeg har ikke vært i Spania siden 1960-tallet. Så dette er bare tøys, sier han.
ADVARER ANDRE
Han vil nå advare andre som får lignende brev i posten, eller på e-post.
– Jeg frykter at noen kommer til å gå på dette. Det er ikke alle som er like godt kjent med at det finne uærlige mennesker der ute, sier 67-åringen, og legger til:
– Men det hadde ikke vært så dumt om jeg hadde vunnet så mange penger. Da hadde jeg kjøpt meg en ny båt.
– Ja takk, kommenterer konen Else Karin Bryhn (61) fra godstolen.
– ALL GRUNN TIL Å VÆRE SKEPTISK
Tonje Hovde Skjelbostad, fagleder i Forbrukerombudet, betegner lotteri-brevet som et klassisk svindelforsøk.
– Dette er typisk. Svindlerne sender ut brev eller e-post om av store gevinster i lotteri som ikke eksisterer, sier hun.
– Vet du hvordan svindlerne velger ut hvem som skal få slike brev?
– Nei, det vet jeg ikke. Det kan være grunn til å tro at seniorer oftere får slike brev, sier faglederen til BA.
Hun mener ekteparet Bryhn har all grunn til å være skeptisk.
– Vi advarer alle mot å utgi personopplysninger og kontoinformasjon i slike tilfeller, sier Skjelbostad til BA.
Forbrukerombudet oppfordrer alle som mottar e-poster fra banker de tidligere ikke har vært i kontakt med, til å være skeptiske. Også e-poster med tilbud og finansiering som virker litt for godt til å være sant, bør føre til at det ringer noen bjeller.