Skryter av de involverte: – Det er mange som virkelig har levert

Flaggkommandør Thomas T. Wederwang fortalte om veien videre.

Flaggkommandør Thomas T. Wederwang fortalte om veien videre. Foto:

Forsvaret beskriver flyttingen fra Hjeltefjorden til Hanøytangen som en suksess. – Det er mange som virkelig har levert, sier flaggkommandør Thomas T. Wedervang.

DEL

I forbindelse med hevingen av KNM «Helge Ingstad» inviterte Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA til pressetreff på Hanøytangen torsdag.

Der orienterte representanter fra de ulike avdelingene i Forsvaret og bergingsselskapet om status for heving og transport av fregatten.

Opprinnelig skulle KNM «Helge Ingstad» løftes over på en lekter ved ulykkesstedet i Hjeltefjorden, men grunnet dårlig vær ble planene endret.

Fregatten måtte slepes til Askøy, og etter en 13 timer lang reise ankom fregatten Hanøytangen torsdag.

– Det var 300 mennesker mobilisert under hevingen. For oss som har vært om bord før, så er det spesielt å se fregatten slik den er nå, sier flaggkommandør Thomas T. Wedervang i Forsvarsmateriell.

Saken fortsetter under bildet

Foto:

De involverte fikk skryt

Helt siden kollisjonen i Hjeltefjorden 8. november i fjor, har Forsvaret jobbet med å planlegge hevingen som nå pågår.

– Alle som har vært involvert i dette arbeidet fortjener anerkjennelse. Det er mange som virkelig har levert, og jeg er stolt av hva det maritime Norge har fått til under denne operasjonen, opplyser Wedervang.

Her kan du se pressekonferansen i opptak:

    I forbindelse med hevingen av KNM «Helge Ingstad», inviterte Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og BOA til pressetreff på Hanøytangen.

    Det har ikke skjedd skader på personellet som har jobbet på skift døgnet rundt denne uken.

    – Fortsatt er det mye krevende arbeid som gjenstår, fastslår Wederwang overfor BA.

    Fraktes til Haakonsvern

    De neste dagene skal fregatten tømmes for vann. Hvis alt går etter planen, skal fregatten ankomme Haakonsvern på søndag.

    – Så snart alle sikringstiltak er gjort rundt «Helge Ingstad» her ved Hanøytangen, så vil vi fortsette med den opprinnelige bergingsplanen, sier bergingsleder Anders Penna i bergingsselskapet BOA.

    Fregatten er konstruert på en måte som gjør at det ikke er helt enkelt å tømme den for vann. Ifølge Penna er det viktig å fjerne mest mulig vann, slik at ikke fregattskroget skal bryte sammen når den plasseres på lekteren – som skal frakte «Helge Ingstad» til endestoppet.

    Skal gjennomgå fregatten

    Når «Helge Ingstad» forhåpentligvis ankommer Haakonsvern på søndag, skal den debunkres og desarmeres.

    Forsvaret vil foreløpig ikke spekulere i hvorvidt fregatten kan brukes til noe etter hvert.

    – Vi skal først få den til Haakonsvern og gå ordentlig gjennom fregatten. Det skal lages en tilstandsrapport, opplyser flaggkommandør Wederwang.

    Han er relativt optimistisk med tanke på det mekaniske utstyret om bord, men forteller at det er mer usikkerhet knyttet til elektronikken.

    Fakta om KNM «Helge Ingstad»-havariet

    * Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» tidlig om morgenen 8. november ved Stureterminalen. Åtte personer ble lettere skadd.

    * Fregatten ble påført en stor flenge i skroget og fylt med vann. Fartøyet mistet styringen, men fikk hjelp av slepebåter til å komme inn mot land. Fregatten blir liggende delvis under vann.

    * Forsøket på å sikre fartøyet mislyktes da flere vaiere røk 13. november og fregatten sank ytterligere. Vanskelige værforhold har bidratt til at hevingen har blitt utsatt flere ganger.

    * Årsaken til ulykken blir fortsatt gransket av Havarikommisjonen. I en foreløpig rapport 29. november het det at ulykken kan forklares med en rekke sammensatte faktorer og omstendigheter. Blant annet ble lysene fra tankskipet tatt for å være belysning på land. Også politiet etterforsker saken.

    * Havarikommisjonen varslet Forsvaret om en alvorlig konstruksjonsfeil som åpnet for vanngjennomstrømming til rom som skulle være vanntette. Forsvaret har varslet at det kan bli aktuelt å gå til rettslige skritt eller krav overfor det spanske verftet Navantia. Verftet avviser at fregattene er feil konstruert.

    Artikkeltags