Mandag morgen klokken 1000 skulle den nye taxibommen på Flesland gå ned for første gang. Det gikk ikke som planlagt.

Taxisjåførene gikk nemlig fysisk til aksjon, og stilte en rekke av bilene foran anleggsgjerdene som Avinor skulle sette opp. Det førte til at arbeidet ble hindret, samtidig som taxitrafikken frem til terminalen ble strupet.

Flere flypassasjerer som ankom Flesland mandag morgen, ble stående frustrerte og fortvilte da de ikke fikk tak i taxi.

En av dem var Hanne Sterud.

– Vi ble stående i en kø der ingen visste hva som skjedde. Selv om det står 150 taxier her og vi har en avtale på Haukeland om ti minutter, så er det ingen som vil hjelpe, sier hun til BA.

Sterud ankom fra Stavanger, og fikk problemer med å rekke avtalen sin på sykehuset.

– Dette er veldig synd for oss som ikke bor i byen og ikke visste om dette på forhånd.

Fortsatt uenighet

Det vekket reaksjoner i taxinæringen da Avinor for over ett år siden uttalte at de ville innføre bompengeavgift for alle drosjene på Flesland.

Kort fortalt skal taxibestillingen på Flesland fungere slik at passasjerene får hjelp av en taxivert utenfor terminalen, som deretter tilkaller en taxi fra taxidepotet et stykke unna.

Avinor ble ikke enige med Norges Taxiforbund om finansiering av det nye taxisystemet på Flesland og Sola. Torsdag ble det kjent at Avinor innfører systemet uansett, men uten å kreve betaling fra drosjene.

Mandag skulle det settes i drift.

LES OGSÅ: Denne har de kranglet om i over ett år

Flere aksjonerte

Da bommen skulle gå ned klokken 1000, ble det av taxinæringen gjort flere grep som tilsynelatende var sabotasje.

En av sjåfører stilte drosjen sin under bommen som etter planen skulle senkes. Da BA spurte om dette var en bevisst handling, svarte sjåføren at motorhavari var årsaken og henviste til sin overordnede. Det ble sagt med et smil.

Geir Ådland er løyvehaver i Bergen Taxi, og prøvde sammen med flere sjåfører å forklare situasjonen overfor de mange frustrerte passasjerene som ikke fikk fatt i drosje.

– Det er forferdelig synd at dette går utover kundene våre. Vi prøver å unngå dette så godt vi kan, ved å henvise kundene til å bestille bil og heller bli hentet utenfor bommen, forteller Ådland.

– Flere taxisjåfører har gjort stunt for å vise motstand. Vil det fortsette?

– Vi vil prøve å markere så lenge som mulig. Dette er noe som blir tredd nedover hodene våre, så det er klart at vi vil gjøre det vi kan for å vise vår motstand til dette, fastslår han.

Avinor: – Synd

Etter rundt 40 minutter var holdeplassen tømt for taxier. Mange hadde flyttet seg til en bensinstasjon utenfor flyplassområdet.

Avinor er ikke fornøyd med at flere passasjerer opplevde å havne midt i taxikrangelen.

– Vi synes ikke noe om at dette går utover passasjerne. Det er et system som er til for å gi passasjerene et bedre tilbud, men akkurat nå er det ikke nok taxier som har hentet brikkene som de må ha til bilen. Det er denne brikken som styrer bommen og sørger for at de får kjøre inn på holdeplassen, sier kommunikasjonsansvarlig Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor på Flesland.

BA snakket med en rekke taxisjåfører som hevder at det kun er et fåtall av bydrosjene som har signert avtale og dermed fått utlevert bombrikke.

Avinor opplyser at det er blitt utlevert en del brikker, men har ikke mulighet til gi BA det nøyaktige antallet.

– Systemet skal gi passasjerene veldig mye bedre service. De kan få hjelp av en taxivert og gjennom systemet sikrer vi at det kjøres riktig antall biler frem til holdeplassen. Alle de andre taxiene blir stående i et depot litt unna, der de har fasiliteter som toaletter og hvilerom, sier Framholt.

Flere bekymringer

Det er ansatte i Europark som skal være taxiverter. Det én av bekymringene i taxinæringen.

– En hel drosjenæring skal flyttes bort fra flyplassen. Leveringsgraden vår blir sterkt redusert, og publikums valgfrihet blir sterkt redusert. Det hele skal forvaltes av Europark, som kanskje er drosjenæringens største konkurrent inne på flyplassen, sier daglig leder Robert Aasmul i Taxi 1.

Han har gitt sine sjåfører klar beskjed om ikke føye signere noe avtale med Avinor. Da holder de seg heller unna Flesland, ifølge Aasmul.

Hos Avinor ser de ikke grunn til bekymring.

– Det er Avinor som styrer taxisystemet. Vi har latt Europark drive for oss, men de har ingen påvirkning på vilkår og hvordan det skal drives. Det er det Avinor som styrer, understreker Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor.

Norges Taxiforbund sendte i forrige uke ut et informasjonsskriv, der de skrev følgende: «Norges Taxiforbund kan ikke anbefale at løyvehavere eller sentraler skriver under avtale med Avinor/parkeringsselskapet, som betingelse for å hente passasjerer ved lufthavnene.»