BA øker digitalt

Lesertallene som ble offentliggjort i dag viser at BA øker digitalt, men at lesertallet på papir fortsatt er synkende.

Lesertallene som ble offentliggjort i dag viser at BA øker digitalt, men at lesertallet på papir fortsatt er synkende. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Men de fleste norske dagsavisene, også BA, hadde nedgang i opplaget i fjor.

DEL

Klokken 1000 i dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) alle opplags- og lesertall for avisene og uke- og magasinpressen.

I tillegg kommer ferske dekningstall for mediehusene som også omfatter nett og mobil.

For BA sin del viser undersøkelsen en økning i antall lesere som oppgir at de leser oss digitalt. 110 000 lesere oppgir at de leser BA digitalt, mot 109 000 ved fjorårets måling.

NEDGANG I PAPIR

På papir har BA, i likhet med de fleste andre aviser, en nedgang i lesere. Forrige måling viste nedgang for BA på 7000 lesere, målingen året før viste nedgang på 11 000 lesere.

På årets måling viser tallene en nedgang på 2000 lesere, noe som gir totalt 73 000 lesere.

– Sett i forhold til tidligere målinger for papiravisen er dette gode tall, vi krymper mye mindre enn før, sier Veslemøy Tvedt Fredriksen, administrerende direktør i BA.

– På en gitt dag er det mellom 160 000-170 000 mennesker som velger BAs innhold. Vi når ut til svært mange mennesker i løpet av en dag, flesteparten velger å lese innholdet vårt på nett, brett og mobil og det er svært hyggelig å se at vi beholder posisjonen på papir, sier Fredriksen.

Tallene viser at Bergens Tidende går tilbake 12 000 lesere på papir, og frem 12 000 lesere på nett.

VG OG DAGBLADET FALLER MEST

Det totale papiropplaget for avisene sank med vel 90 000 eksemplarer i fjor. Osloavisene VG, Dagbladet og Aftenposten sto for det største fallet målt i eksemplarer.

VG gikk ned 23 235 eksemplarer mens tallet for Dagbladet var 10450 og Aftenposten 9814.

Både VG og Dagbladet styrker sin samlede mediehusdekning takket være vekst både på nett og mobil. Leseroppslutningen av mobilutgavene er nå større enn papirutgavene.

De lokale og regionale dagsavisene har en opplagsnedgang på mellom 3 og 4 prosent, mens de lokale fådagersavisene har en mindre tilbakegang, på1,8 prosent. Også disse avishusene styrker og beholder sine markedsposisjoner gjennom vekst på digitale plattformer.

NISJEAVISER ØKER

De fleste norske dagsavisene hadde nedgang i opplaget i fjor. Men trenden fra de siste årene med økt opplag for nisjeaviser fortsetter.

Morgenbladet økte opplaget med 2240 eksemplarer og Klassekampen med 963 eksemplarer. Dagens Næringsliv og Finansavisen hadde begge en liten opplagsoppgang.

Av alle mediehus er VG størst med en daglig dekning på 30 prosent.

Veksten på digitale plattformer bidrar til at de tradisjonelle avishusene aldri har nådd flere lesere enn de gjør i dag.

42 prosent benytter nå daglig mobilt medieinnhold, 49 prosent ukentlig. VG er også her størst, med NRK og Dagbladet på de neste plassene.

Netto Lesere i 1000

PAPIR

NETT

MOBIL

PAPIR/NETT

VG

689,761

1848,737

775,007

2175,919

Dagbladet

336,425

1212,622

428,935

1400,824

Aftenposten

603,423

745,452

232,478

1155,661

Dagens Næringsliv

263,433

270,433

463,278

Bergens Tidende

224,392

215,789

345,322

Adresseavisen

189,987

192,675

47,344

299,349

Stavanger Aftenblad

165,634

127,210

41,698

226,620

Bergensavisen (BA)

73,335

109,629

157,560

Dagsavisen

95,834

62,103

150,514

Fædrelandsvennen

92,433

74,519

16,938

133,926

(Kilde: Mediebedriftenes Landsforening)

Artikkeltags