Full jubel for BA-vekst!

BA-ansatte jubler for vekst.

BA-ansatte jubler for vekst. Foto:

– Dette gir oss mulighet til å lage en enda bedre avis, sier sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson.

DEL

Bergensavisen går opp med 2352 abonnement til 16.275. Det er en fremgang på hele 16,9 prosent, viser tallene som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la frem onsdag.

– Etter en kraftig nedadgående trend i markedet, særlig knyttet til løssalg, ser vi nå en helt ny utvikling. Trenden er snudd og fra 2016 har vi sett en økning i antall betalende abonnement, sier Sveinbjørnsson.

Også Bergens Tidende går frem, og øker med 2882 i netto opplag til 71.949. Målt i prosent er fremgangen 4,2 prosent, langt etter BA.

– Utfordringen til oss som jobber i mediehusene har vært at tendensen har vært «raka vegen ned». Nå har det snudd. Det viser at de grepene vi har gjort med avisen har vært rett, sier Sveinbjørnsson.

Entusiastisk gjeng

Han fremholder at det har vært rett å ta betaling for det redaksjonelle stoffet.

– Det har ført til bedre journalistikk. Det er viktig at vi nå skriver for lesere som har et mer dedikert forhold til oss, sier sjefredaktøren.

– Hva er målet nå?

– Hehe. Det er selvsagt å bli størst i Bergen! Vi skal lage en best mulig avis som flest mulig leser. Jeg håper leserne opplever oss som en stadig fyldigere avis som er på og har mer overskudd enn tidligere i det vi skriver.

Sveinbjørnsson bruker store ord om medarbeiderne sine også.

– Det er en veldig entusiastisk gjeng. Det kan man jo se på dem. Det er fantastisk flinke folk, og blant Norges beste lokalavisjournalister, sier BA-redaktøren.

105 gikk frem

Aftenposten øker nettoopplaget med 13.777 eksemplarer, og kåres til årets opplagsvinner. Den prosentvise økningen er på 6,5 prosent fra året før.

105 norske mediehus hadde opplagsfremgang i 2017, ifølge tallene fra MBL. Det er 46 prosent av mediehusene.

 Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.

– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget. Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økning i digitalt opplag er større en nedgang i opplag på papirutgaver, sier Randi S. Øgrey administrerende direktør i MBL.

– Imponerende lesing

Andelen som leser papirutgavene faller fortsatt og er nå på 44 prosent, mens mobil lesing vokser og var i 2017 på 45 prosent.

61 prosent leser avisenes nettutgaver totalt. Mediehusene har en samlet tilbakegang i lesing på 3,8 prosent. Dette skyldes i stor grad nedgang i lesing av papirutgavene som falt med 9,2 prosent. Nettavisenes digitale utgaver går også ned (3,6 prosent), mens det er en god vekst på avisenes mobilutgaver på 7,4 prosent.

 – Mobilutgavene øker mest, og ser ut til å bli den viktigste medieplattformen fremover. At lesingen opprettholdes i så stor grad, er imponerende med tanke på den enorme utviklingen av betalingsløsninger. Dette viser at fokus på kvalitetsinnhold og leserlojalitet gjør at leserne oftere velger å betale for innhold, sier Øgrey.

PS! Bergenseren som er redaktør i Telemarksavisa, Ove Mellingen, smiler ekstra i dag. For første gang er avisen hans større enn hovedkonkurrent Varden i samme by. Malurten i begeret er at Mellingen har lovet å gå fra Skien til Bergen når avisen hans ble større enn Varden. Vi ønsker TA-redaktøren god tur!

Artikkeltags