Gå til sidens hovedinnhold

Dette er det mest rasutsatte området på Bergensbanen

Artikkelen er over 3 år gammel

Til sammen 800 meter med stålgjerde skal gjøre togturen med Bergensbanen sikrere og mer punktlig.

– Dette har vært et punkt der mye snø og dårlig vær har forårsaket flere store snøras ned mot sporet. Derfor er det viktig for oss å få sikret stedet, forteller prosjektleder i Bane Nor, Karl Morten Undal.

Det er togsporet på Øvre Midtstova, rett vest for Finsetunnelen, som har vært utsatt.

Sikrere togstrekning

800 meter med gjerder med fem meter høye ståldragere skal fange opp stein og snø fra fjellsiden, bare 200 meter over togsporet. I tillegg er det satt opp tre master som kan varsle om skred og målemaster for å kunne følge med på hvor dyp snøen er.

Arbeidet med rassikringen har pågått siden sent høsten 2015, og ut september i år. Dette tiltaket skal gjøre både turen over fjellet sikrere og mer punktlig for passasjerer og gods.

– På strekningen mellom Myrdal og Lågheller er det foretatt en ras- og skredkartlegging, og vi har flere mindre og et par større tiltak som er under planlegging. Vi kommer til å fortsette arbeidet med å sikre sideterreng langs Bergensbanen, sier Undal.

Saken fortsetter under bildet.

 

Noen utfordringer

Materiellet kom til Haugastøl på trailer, men videre opp til Øvre Midtstova er det ingen veier. Derfor har alt blitt kjørt med en Robel opp.

– På grunn av de ekstreme snømengdene her oppe, måtte vi øke dimensjonene på boltene. Vi har vært ganske heldige med været i arbeidsperioden, men både skodde og kastevind har gitt oss utfordringer med å fly materiellet fra sporet og opp i terrenget, forteller Tor Veslegard, byggeleder i Bane Nor.

Veslegard forteller at han er imponert over arbeidsfolkene i Norsk Bergsikring, som har stått for monteringen av rassikringen.

– All honnør til karene som har stått oppe i fjellsiden og boret for hånd. Dette er folk med høy fagkunnskap og arbeidsmoral, sier byggelederen.

Kommentarer til denne saken