Kabelbrudd rammet BankID og betalingsløsninger

I nesten tre timer var BankID på mobil utilgjengelig for Telenor-kunder. I flere butikker ble kortbetalingen påvirket.

DEL

Torsdag like før klokken 1100 fikk Nets, som leverer betalingsløsninger til mange tjenester og selskaper, melding om problemer.

Pressesjefen i Nets, Stein-Arne Tjore, sa til BA at årsaken trolig var et kabelbrudd, som påvirket trafikken som skulle inn til dem.

Feilen slo blant annet hardt ut hos Telenor, hvor BankID på mobil ikke fungerte. Det medførte at kunder ikke kunne bruke BankID på mobil til å logge seg inn i nettbanken eller lignende tjenester, som Skatteetaten.

Klokken 1348 opplyser Telenor at feilen skal være rettet.

– Feilen var et brudd hos fiberleverandøren til Nets som berørte deres tjenester, opplyser kommunikasjonssjef Fredrik Tangeraas i Telenor.

Ifølge Nets var det også problemer med en del betalingsterminaler i norske butikker som følge av feilen. BA får opplyst at flere butikker i Bergen måtte benytte seg av reserveløsningen for at kunder skulle kunne betale med kort.

Artikkeltags