Båten, som har kostet 1,5 milliarder kroner, forlot før nyttår verftet i Italia. Nå har den ankommet Bergen og ligger på Dokken for å kaste glans.

– Dette er fantastisk. Jeg kunne ikke tenkt meg noen bedre måte å starte det nye året på, sier Sissel Rogne direktør i Havforskningsinstituttet på en pressekonferanse tirsdag.

«Kronprins Haakon» er navnet på det isgående forskningsfartøyet, som ifølge Norsk Polarinstitutt er et av verdens mest avanserte forskningsverktøy.

– Den er helt fantastisk. Best i sin klasse, sier næringsminister Monica Mæland (H).

Skal ligge i Byfjorden

Hun mener at det er viktig å investere i havforskning.

– Flere enn 100.000 norske arbeidsplasser er knyttet til havet. Derfor er det viktig at vi har mest mulig kunnskap, sier næringsministeren.

Superbåten som nylig la til på Dokken er fremdeles under arbeid. De neste ukene skal det gjennomføres ulike tester med tungt utstyr. De neste to ukene vil båten derfor legge seg i Byfjorden like utenfor Nordnes.

Det er polarinstituttet som eier den nye storsatsingen, og opplyser at båten vil bli brukt til å overvåke klimatilstanden til Arktis og Antarktis.

– Dette skipet tar Norge opp på høyde med de største havforskningsnasjonene som USA, Canada og Tyskland, sier direktør ved Norsk Polarinstitutts, Ole Arve Misund.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

65 døgn i marsjfart

Pressekontakt i Havforskningsinstituttet Kjartan Mæstad beskriver båten som spektakulær og fullstappet av utstyr.

– Den kommer til å bli svært viktig for norsk polar- og havforskning, skriver han i en e-post til BA.

Det er Havforskningsinstituttet som skal stå for driften av båten, som kan bryte seg gjennom én meter tykk is.

Det spektakulære fartøyet er 100 meter langt, 21 meter bredt og kan seile i 65 døgn på marsjfart. Marsjfarten er 15 knop.

Blir klargjort i Byfjorden

Båten er enda ikke helt ferdig når pressen får besøke den tirsdag, men den er lovet å være helt klar i løpet av 2018.

– Skipet er nesten ferdig, men mangler noen tester med tyngre utstyr. Disse er naturlig å gjøre i Bergen. Båten skal ligge i Byfjorden, like utenfor Nordnes, i cirka to uker mens testene gjennomføres, forklarer Øystein Mikkelborg, prosjektleder og maritim koordinator i polarinstituttet.

Skipet ble bestemt bygget i 2012, da regjeringen bevilget 1,4 milliarder kroner til byggingen av forskningsfartøyet.

– Bakgrunnen for bevilgningen var at polarområdene til nå har vært vanskelig tilgjengelig, også på sommertid, og derfor mangler nasjonen viktig kunnskap om havområdene i nord og i Antarktis, skriver polarinstituttet på sine hjemmesider.

«Kronprins Haakon»

  • Isbryter PC 3-klasse: Helårig operasjon i isfylte farvann
  • Utrustet for alle aktuelle forskningsformål og for undervisning
  • Utrustet med moonpool og kan operere ROV, AUV og helikopter
  • Mannskap på 15–17 og plass til 35 forskere
  • Kan seile kontinuerlig i 65 døgn på marsjfart
  • 100 meter langt og 21 meter bredt
  • Kostnad: 1,4 milliarder kroner

Kilde: Norsk Polarinstitutt