Den nye terminalen åpner for mer enn bare flere passasjerer

Om ett år skal det nye terminalbygget på Flesland åpne. I dag ble pressen vist rundt i det nye bygget.

Artikkelen er over 3 år gammel

Flere flyselskap og flere direkteruter er bare noen av forbedringene bergenserne kan forvente seg når den nye terminalen på Flesland åpner til neste år.

DEL

Lufthavndirektør Aslak Sverdrup la ikke skjul på at det finnes utenlandske flyselskap som vil til Bergen, men som ikke får plass ved dagens terminal. 

Men når den nye terminalen på Flesland åpner dørene om ganske nøyaktig ett år, 17. august 2017, kommer arealet til å være firedoblet. Fra dagens 22.000 kvadratmeter til hele 85.000 kvadratmeter. Antallet gater økes fra ni til 16, og dermed kan flere reisealternativer slippe til.

– Jeg forventer at det blir flere direkteruter, og at trafikken øker. Vi har hatt våre begrensninger både når det gjelder bagasje, sikkerhetskontroller og antallet personer i bygget. Alt det får vi løst med den nye terminalen, sier Sverdrup.

Stabil utvikling

Den eksisterende terminalen har en teoretisk kapasitet på 3,4 millioner passasjerer, men har de siste årene ligget stabilt omkring 6 millioner passasjerer i året. Det selv om antallet innenlandsreiser har gått kraftig ned som en følge av oljekrisen. Men solkåte bergensere holder tallet oppe.

– Nedgangen på innenlandsreiser ligger et sted mellom 2,5 og tre prosent, men med tilsvarende oppgang på utenlandsreiser. Derfor har utviklingen vært flat de siste to årene. Men vi regner med en umiddelbar økning så snart vi åpner den nye terminalen, forteller Sverdrup.

Den teoretiske kapasiteten er satt til 7,5 millioner passasjer i året, men Sverdrup mener de skal klare å betjene enda flere.

– Jeg er ganske sikker på at vi skal klare 10 millioner!

Slående likheter

Det er de samme arkitektene som tegnet Gardermoen, som har stått for utformingen av den nye terminalen på Flesland. Likhetene til Norges hovedflyplass er derfor mange på innsiden av bygget. Men bedre utformet, ifølge lufthavndirektøren.

– Helt seriøst, så blir Flesland bedre enn Gardermoen. Mange av de småfeilene som er på Gardermoen, har arkitektene rettet opp i her, sier Sverdrup, både alvorlig og smilende på en og samme gang.

Langsidene blir helt åpne, med store vinduer fra gulvet og helt opp til taket.

– Tanken er at man skal se flyene med en gang man kommer inn i terminalen. Fra inngangen, og gjennom sikkerhetskontrollen, til gaten, er det omtrent 100 meter, sier Sverdrup.

Toppmoderne

Innsjekk av bagasje kommer til å skje midt i inngangshallen, akkurat som på Gardermoen. Toppmoderne bagasjebånd gjør at man slipper å levere barnevogner, golfbager og noe annet utstyr som spesialbagasje.

Det nyeste utstyret skal takle og sluse unna 2500 kofferter i timen. Dobbelt så mange som de makter med dagens utstyr. Det blir tre bagasjebånd i ankomsthallen på utenlands, og to på innenlands. Båndene skal også være mer vennlig med bagasjen.

– Dette blir en stor terminal. Vi firedobler arealet. Utfordringene vi har hatt rundt kø tidligere, kommer til å bedre seg vesentlig, spesielt i sikkerhetskontrollen, trekker Sverdrup frem som de største forbedringene bergenserne kommer til å merke når de skal ut og reise.    

Helt i rute

Sverdrup kunne også stolt annonsere at byggefremdriften er i rute, og godt innenfor budsjettrammene.

– Kostnadsrammen er på 4,7 milliarder kroner, men vi bruker ikke så mye. Rentenivået er lavere nå enn da prosjektet startet, så det ser ut som vi kommer til å fullføre godt innenfor de rammene vi har fått, forteller sjefen.

Dermed ligger alt til rette for en heidundrende åpning 17. august til neste år. Det meste av byggarbeidet forventes å være unnagjort ved årsskiftet.

Artikkeltags