Slik blir de nye bysyklene

Axel Bentsen viser frem en prototyp av Bergens nye bysykler. Syklene blir imidlertid ikke i turkisfarge som på bildet. – Vi har ikke landet fargevalget helt ennå, sier Bentsen.

Axel Bentsen viser frem en prototyp av Bergens nye bysykler. Syklene blir imidlertid ikke i turkisfarge som på bildet. – Vi har ikke landet fargevalget helt ennå, sier Bentsen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Til sommeren kommer bysyklene tilbake til Bergen. For 399 kroner kan du bruke syklene nesten ubegrenset i et helt år.

DEL

– Vi har laget en helt ny type sykkel. Disse blir enda bedre enn de som var på gaten i fjor sommer, sier Axel Bentsen.

Han er leder for Urban Infrastructure Partner (UIP), Oslo- selskapet som vant anbudskonkurransen om å drive bysykkelordningen i Bergen de neste ti årene.

Til sommeren skal 400 sykler plasseres ut i byens gater. I løpet av 2019 vil tallet være oppe i totalt 1000 sykler.

Subsidiert av kommunen

Hvilken dato syklene kommer på gaten er ennå ikke spikret.

– Egentlig skulle syklene være på plass innen 1. mai. Men på grunn av klageprosessen etter anbudskonkurransen er alt blitt forsinket med to måneder. Vi skal være så raske vi kan. Det jeg kan love er at bysyklene kommer til Bergen senest 1. juli. Men målet er å levere dem før det, sier Bentsen.

I den nye ordningen introduseres nye måter å låse syklene på.

I den nye ordningen introduseres nye måter å låse syklene på. Foto:

For å bruke syklene kan man velge mellom døgnpass eller årskort.

Prisen for et år blir 399 kroner. Da kan man sykle et ubegrenset antall turer i tolv måneder. Men dersom man ønsker å bruke en sykkel lenger enn 45 minutter av gangen, må man betale fem kroner ekstra per påbegynte kvarter etter 45 minutters bruk. Et døgnpass koster 49 kroner.

– Ordningen er godt subsidiert fra Bergen kommune. Det finnes ingen byer i Europa som har bysykkelordninger som kun finansieres av brukerbetalinger. Det ville blitt for dyrt for publikum, sier Bentsen.

Låses hvor som helst

Han er stolt av de nye bysyklene som snart kan brukes av bergenserne.

– Vi har gjort flere grep for å gjøre sykkelopplevelsen best mulig. Hjulene er større og utstyrt med piggdekk på vinterstid. Det er beltedrift i stedet for vanlig sykkelkjede, noe som gir en bedre trøopplevelse. Giret er trinnløst, det vil si at man bare vrir på et hjul for å øke eller senke motstanden i pedalene. Det tilsvarer ni gir, forteller han.

I tillegg er syklene utstyrt med en spesiallås som gir brukerne mulighet til å låse sykkelen hvor som helst, hvis man for eksempel skal på kafè eller på butikken.

– Men når man ikke skal bruke sykkelen lenger må den leveres på en av de mange stasjonene vi utplasserer. Dersom det er fullt på en stasjon har vi utviklet en teknologi i bysykkel-appen som gir brukerne muligheten til å låse sykkelen ved siden av fulle stativ, forteller Bentsen.

Samarbeider med Røde Kors

Hvor leveringsstasjonene skal utplasseres er ennå ikke bestemt.

– Men det blir et større geografisk område enn under testordningen. Vi kommer til å bygge oss gradvis ut fra sentrumskjernen, fastslår Bentsen.

Før syklene er på gaten håper selskapet å finne noen egnede lokaler i Bergen sentrum som kan fungere som kombinert sykkelverksted og kafè.

– Vi satser på at lokalet blir et hyggelig møtepunkt, der folk kan se hva vi driver med. Vi har innledet et samarbeid med Røde Kors og deres prosjekt Nettverk etter soning. Der skal tidligere innsatte få arbeidstrening gjennom å drive kafeen og reparere sykler, forteller Bentsen engasjert.

De nye bysyklene

  • Vil være tilgjengelig året rundt.
  • Prisen for et årskort er 399 kroner. Et døgnpass koster 49 kroner.
  • Kommer på forsommeren, senest 1. juli.
  • Først utplasseres 400 sykler, i løpet av 2019 vil det være 1000 sykler.
  • De nye syklene har blant annet et avansert låsesystem som gjør det mulig å låse dem hvor som helst.

KILDE: Urban Infrastructure Partner (UIP).

Artikkeltags