Dykkere fra Sjøforsvaret på plass ved KNM «Helge Ingstad»

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankeren «Sola» TS. Sikringsarbeidet er utsatt til været bedrer seg.

Fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankeren «Sola» TS. Sikringsarbeidet er utsatt til været bedrer seg. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Været bedret seg tidligere enn ventet i området der «Helge Ingstad» havarerte. Dermed kan forberedelsene til heving av milliardfregatten fortsette lørdag.

DEL

Lørdag morgen meldte Forsvaret at KNM «Helge Ingstad» har ligget rolig det siste døgnet.

Fregatten ligger på grunn i Hjeltefjorden etter kollisjonen med oljetankeren «Sola» TS natt til 8. november.

– Værforholdene på havaristedet tillater fortsatt ikke arbeid, skrev Forsvaret i en pressemelding, slik de også gjorde fredag.

Dykkere fra Sjøforsvaret på plass

Lørdag formiddag forteller imidlertid pressevakt Sven Halvorsen i Forsvaret til NTB at et team reiste ut til Stureterminalen lørdag formiddag for å forberede en dykkeroperasjon.

– Jeg kan bekrefte at de faktisk allerede nå har startet dykkeroperasjonen, som er ett av flere tiltak for å forberede heving av fregatten, sier han ved 12-tiden.

Foreløpig er det fortsatt uklart når arbeidet med selve hevingen av fregatten kan starte.

– Det er mye teknisk rundt dette som må klargjøres, og jeg vil ikke spekulere på når vi kan begynne med selve bergingen, sier Halvorsen.

Må tømmes

At skipet ikke blir hevet med det aller første, er imidlertid klart. Skipet er fylt med nærmere 10.000 kubikkmeter sjøvann, og store deler av dette må ut først, sier kommandørkaptein Arild Øydegard, prosjektansvarlig for hevingen, til VG.

– Vi har stor løftekapasitet, men ikke til å løfte både skipet på rundt 5.000 tonn og ytterligere 10.000 tonn med sjøvann. Så dette må vi få ut underveis – vi har anslått at vi kanskje kan ha 500 kubikkmeter igjen når vi tar den opp, sier han.

Det er også en del drivstoff igjen i skipet, og Forsvaret vil fortløpende vurdere om de skal tømme ut mer.

Når skipet er rettet opp i vannrett stilling og tømt for tilstrekkelig med vann, skal de to kranlekterne «Rambiz» og «Gulliver» samarbeide om å løfte fregatten opp på en flytedokk før den transporteres til Haakonsvern.

– Skroget intakt

Det er fortsatt ikke tatt noen endelig beslutning om hvorvidt fregatten får leve videre. Ifølge VG er to arbeidsgrupper satt i sving for å vurdere det spørsmålet; en som skal forsøke å berge materiellet om bord, og en som skal planlegge reparasjon.

Øydegard opplyser til avisen at skroget er relativt intakt, bortsett fra flengen på 45 meter som fregatten ble påført i kollisjonen med «Sola» TS.

– Vi har skade på ror og slikt, men dette er et krigsskip hvor skroget har tålt påkjenningene hittil, forklarer Øydegard.

Feil i konstruksjonen

Den foreløpige analysen fra Statens havarikommisjon er at det ikke var noen enkelt handling eller hendelse som ledet til fregattulykken. De mener den skyldes flere faktorer og omstendigheter, deriblant at oljetankeren ble forvekslet med Stureterminalen på land.

Da de to skipene først kolliderte, fikk det dramatiske konsekvenser på grunn av en konstruksjonsfeil på «Helge Ingstad». Statens havarikommisjon fant et sikkerhetskritisk problem med fartøyets vanntette inndeling, som førte til at store vannmasser flommet inn og fylte rom etter rom under dekk etter kollisjonen.

Fregatten ble levert av Navantia, og samme konstruksjonsfeil er påvist også på de fire andre fregattene det spanske skiftverftet har levert til Norge.

– Opererer som normalt

Etter funnet har Sjøforsvaret iverksatt midlertidige tiltak for å motvirke konstruksjonsfeilen. Disse tiltakene er nok til å sikre at Norges forsvarsevne ikke er ytterligere svekket, og de sørger for at feilen ikke påvirker forpliktelsene overfor NATO, opplyser Sjøforsvarets kommunikasjonssjef Torill Herland i en epost til NTB.

– De tiltakene vi har gjennomført på kort sikt, vurderes som tilstrekkelig for å ivareta sikkerheten, og på kort sikt opererer fregattene som normalt. Om de eventuelt må tas ut av tjeneste en kortere eller lengre periode for å implementere en mer varig løsning, er ikke avklart, skriver hun.

Når feilen blir endelig utbedret og hvor mye det eventuelt vil koste, har hun foreløpig ikke svar på.

Tømmes for drivstoff

I løpet av helgen og mandag ble det jobbet med å tømme KNM «Helge Ingstad» for drivstoff i forkant av den planlagte heveoperasjonen.

Mandag var det hentet ut 150.000 liter marin diesel. I tillegg er det tatt ut 33.000 liter olje blandet med vann.

Tirsdag ga Sjøforsvaret opp å tømme fregatten for drivstoff, og startet heller med sikringsarbeidet.

Les alt om fregatthavariet her.

Artikkeltags