Med sykkel-VMs kostnadssmell friskt i minne, var flere lokale eventselskaper skeptiske til å arrangere neste års store skutefest med hensyn til økonomisk risiko, skrev BA for ett år siden.
Nå, snaut syv måneder før det store gratisarrangementet finner sted, melder arrangørselskapet som fikk tilslaget at økonomien i Tall Ships' Races Bergen 2019 (TSRB2019) ser meget positiv ut.
– Stor lettelse
Prosjektleder Morten Sebjørnsen i Coevent AS er lettet over at han og kollegene kan feire jul og nyttår med lave skuldre.
– Det er en stor lettelse å se så mye positivitet blant sponsorer og samarbeidspartnere. Det har tatt litt lengre tid og har vært mer utfordrende enn forventet å få på plass avtalene. Men vi tar tæring etter næring, og bruker ikke penger vi ikke har. Derfor måtte vi sette en del kontrakter med artister som skal opptre på vent. Rett over nyttår signerer vi avtaler med fire-fem artister. Jeg tror det blir bra.
- Les også: De skal stå for skutefesten
Mer på trappene
Nylig ble det klart at Rolls-Royce ved Bergen Engines blir første hovedsponsor for TSRB2019.
– Veldig kjekt, sier Sebjørnsen.
Bergen Engines bidrar med én million kroner i sponsormidler til arrangementet. Rolls-Royce ønsker å benytte samarbeidet med The Tall Ships til internasjonale kundearrangementer og arrangement for ansatte både før og under dagene.
En annen sponsor og samarbeidspartner er Fjord Line, som skal transportere alle medseilere, som seiler mellom Bergen og Aarhus, trygt tilbake til Bergen.
– Det ser ut som vi får en hovedsponsor til rett over nyttår. Vi har fått ja muntlig, men jeg vil ikke ut med navnet før avtalen er signert, sier han.
Med avtalen som etter planen blir undertegnet i januar, ligger Coevent godt an i forhold til budsjett, opplyser Sebjørnsen.
Status ved årsskiftet er at sponsorer totalt bidrar med cirka 3,5 millioner i ren pengestøtte. I tillegg har Coevent sørget for omtrent to millioner i reduserte kostnader.
Odfjell Eiendom og Hauglandgruppen har gitt pengestøtte, mens Sport Norge dekker klær til frivillige og effekter. PwC tar seg av ringvirkningsanalysen for en veldig snill pris, forteller Sebjørnsen.
Coevent har også fått på plass en avtale med Lunds Tivoli som vil rigge seg til på Koengen, melder prosjektlederen.
Han trekker også frem Hansa Borg Bryggerier, Molvik trykkeri og Sparebanken vest som bidragsytere.
Må skaffe mesteparten
Til forskjell fra i 2014, har Bergen kommune valgt å sette planlegging og gjennomføring av TSRB2019 ut på anbud.
BA har tidligere skrevet at totalkostnaden for prosjektet er minst 18 millioner, hvorav 7,5 millioner i prosjektmidler blir overført fra kommunen, ifølge anbudsbeskrivelsen.
Utover dette forventes det at tilbyder selv sikrer økonomien i prosjektet gjennom diverse sponsoravtaler og samarbeidsavtaler. Basert på regnskapsrapporten fra 2014 vil det være behov for «inndekning» på cirka ni millioner. Sebjørnsen bekrefter at det er disse summene selskapet forholder seg til.
Miljøprosjekt
17. januar går startskuddet for et miljøprosjekt tilknyttet TSRB2019.
Kick off-arrangementet for «Blått Hav» finner sted i Akvariet i Bergen. «Blått Hav» består blant annet av en konkurranse om å komme opp med innovative løsninger på miljøutfordringer, samt et fagprogram med tilgang på fasiliteter og mentorer fra det etablerte næringslivet.
– Egentlig hadde vi satt aldersgrense mellom 15 og 30 år, men det kommer gode ideer fra folk som er eldre enn 30, så vi er litt rause i forhold til grensen. Blått Hav er et prosjekt vi ønsker skal leve videre etter skutefesten, sier Sebjørnsen.