Bergensskole har de beste resultatene i landet

Disse ungene kan ikke klage på skoleundervisningen. Skal vi tro de nasjonale prøvene, oppnår elevene ved 5. trinn her de beste resulatene i landet. (Arkivfoto)

Disse ungene kan ikke klage på skoleundervisningen. Skal vi tro de nasjonale prøvene, oppnår elevene ved 5. trinn her de beste resulatene i landet. (Arkivfoto) Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Det viser resultatene fra de nasjonale prøvene.

DEL

Torsdag kveld offentliggjør Nettavisen resultatene for alle landets skoler etter høstens nasjonale prøvene i lesing.

Prøvene er gjennomført på 5., 8., og 9. trinn, og resultatene avslører store forskjeller mellom skolene.

– JEG ER IKKE OVERRASKET

Helt øverst på resultatlisten på 5. trinn, finner vi Haukeland skole i Bergen.

– Jeg er ikke overrasket, men veldig stolt, sier skolens rektor, Siv Nyegaard, til Nettavisen.

Nettavisen har laget en søkemotor der du kan søke opp resultatene fra din skole. Den finner du her!

Nyegaard forklarer suksessoppskriften slik:

– Dette er et resultat av et systematisk og grundig arbeid over flere år. Lesing er et satsingsområde ved skolen vår, sier hun.

Hun forteller at de er en «leseskole», og at lesing derfor gjennomsyrer det pedagogiske utviklingsarbeidet ved skolen.

– Dette er noe som gjennomsyrer skolen ved at alle lærerne er leselærere, og så har vi også noen glødende lærere på trinnet, sier Nyegaard fornøyd.

– DA KOMMER LESEFORSTÅELSEN

Nyegaard sier at hovedessensen i deres undervisningsopplegg er at elevene har et forståelsesmål når de leser.

For å nå målet bruker de et verktøy utviklet av Universitetet i Stavanger, kalt «leselos», som er beregnet på å støtte elevenes leseutvikling.

«Slik losene langs kysten i mange generasjoner har ledet båter og mannskap gjennom krevende farvann og trygt fram mot bestemmelsesstedet, ser vi for oss at ”Leselosen” skal veilede lærerne slik at de kan lose elevene trygt mot målet; funksjonell leseferdighet», skriver universitetet om leselosen.

– Når elevene møter en tekst, så er de med en gang ute og begynner å søke etter hva som er målet og hensikten med teksten. De stiller seg spørsmål om hva denne teksten handler om, hva de kan fra før av og hva de kan knagge denne teksten opp mot, sier Nyegaard.

Hun sier det selvfølgelig også er viktig at elevene koder teksten, at de kan lese og har en hastighet i lesingen.

– I tillegg må de jobbe grundig med ord, ukjente og ord de kjenner fra før av, og da kommer leseforståelsen, sier rektoren.

– VI REFLEKTERER OG DELER

Nyegaard påpeker at det ikke bare er ved Haukeland skole, men i hele Bergen kommune at lesing er et satsingsområde.

– Det læringsarbeidet vi tilrettelegger for elevene her på skolen, kommer av at Bergen kommune i mange år nå har hatt fokus på få og store satsningsområder, deriblant lesing. Man har jobbet systematisk fra politisk ledelse, via fagavdelingen og videre til skolen, sier hun, og legger til:

– Men mye at arbeidet går på at vi selv jobber systematisk i hverdagen, og at vi reflekterer, samarbeider og deler erfaringer.

Artikkeltags