– Betyr det at det er slik Vestkanten ønsker at de ansatte skal gå på jobb?

Påkledningen, eller mangelen på den, i denne reklamen fra Vestkanten har fått det til å koke i sosiale medier.

Påkledningen, eller mangelen på den, i denne reklamen fra Vestkanten har fått det til å koke i sosiale medier. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Vestkantens reklame for jeansdager har fått kommentarene til å hagle inn på Facebook.

DEL

Mange reagerer på at jentene er avbildet toppløse i en reklame for bukser, mens guttene er fullt påkledd.

– TRAGISK OG PROVOSERENDE

«Så tragisk og provoserende bilde dere har nå som reklame for jeansdager og sannelig også her på nettsiden. Tenåringsjenter uten klær oventil, for å skape blikkfang... Er det lovlig? Hva slags verdier har dere, og hvilke signaler sender dere ut til ungdommen. Kroppshysteri. Skal jenter være vanlig modell for deres kjøpesenter, må de kle av seg??? Dette krever en kommentar fra dere.» skriver Sissel Kogstad på Facebook-siden til kjøpesenteret som ligger i Bergen.

– Da jeg så det tenkte jeg bare æsj, sier Kogstad til BA. Hun er selv mor, og synes måten Vestkanten har brukt avkledde unge jenter på i reklamen for jeans er både provoserende og trist.

– Hvilke signal er det de ønsker å sende? spør hun.

Hun mener også dette sier noe om at samfunnet er blitt slik at det er et sterkt press på unge jenter for å kle av seg i alle sammenhenger.

– Det har tatt helt overhånd.

«Er dette bildet en spøk? Skjerp dere, det er flaut.» skriver Siri Nygård-Torkehagen. «Pinlig, pinlig, pinlig. Hvorfor er ikke mennene halvnakne? Skjerpings. Jeg kommer IKKE på buksesalg.» skriver Tonje Urkedal.

«Hva er budskapet her, egentlig? Må vi jenter stille toppløse for å få delta, eller er poenget bare å tiltrekke seg oppmerksomhet ved kynisk bruk av groteske kjønnsstereotypier? Synes det bør gå an å forvente bedre holdninger i Norge i 2014, Vestkanten.» skriver Ingrid Haarstad Rekkavik.

«Hei, lurer på hva som er begrunnelsen for at jentene står uten noe på overkroppen, mens guttene har blitt velsignet med olaklær? Går jeanssalget bedre med unge lettkledde jentekropper eller er det en annen grunn?» skriver debattredaktør i det feministiske kulturtidsskriftet Fett, Charlotte Myrbråten. Innlegget hennes har torsdag ettermiddag fått nesten 100 likes.

– VANLIG MED SLIKE REKLAMER

– Vi har fått ros for dette tilbudsmagasinet. De sier at det er mange gode tilbud. Vi har fått to mail og noen kommentarer på Facebook som har vært negative til bildet på forsiden, sier administrerende direktør Rolf Tvedte da BA tar kontakt angående reaksjonene på reklamen.

Han sier at de ikke var ute etter å støte noen.

– Vi beklager hvis noen føler seg brydd. Denne ideen kommer fra bransjen. Der er det vanlig med slike reklamer. Det hadde vært noe annet om det var lettkledde jenter som reklamerte for noe helt annet, for eksempel en bil, men her reklamerer de faktisk for klesplagg.

– Men guttene har klær på seg oventil, mens jentene har det ikke. Har dere ikke klær til jenter som kan brukes oventil?

– Jo, det har vi. I denne reklamen kunne det like godt vært guttene som hadde bar overkropp. Det er ikke et bevisst valg vi har gjort. Men slik ble det denne gangen. I fjor hadde vi bilde av en gutt i bar overkropp på forsiden av tilsvarende magasin for eksempel.

– Er ikke slike bilder dere har på forsiden i dag med på å bidra til kroppshysteri og sende ut et galt signal til unge kvinner og menn?

– Nei, det synes jeg ikke. Reklamer skal vekke litt oppsikt og som sagt: Vi beklager hvis noen føler seg brydd av dette.

Han legger til at modellene er personer som jobber på Vestkanten.

– DETTE ER IKKE TILFELDIG

Myrbråten mener reklamen helt klart er med på å skape kroppspress blant unge, og avviser argumentet om at den vekker oppsikt da det i dag er nakne kropper overalt.

– Men reklamen sender ut uheldige signaler på flere måter, Som vanlig er det kvinnekroppen de vet selger best og derfor står to jenter der i bar overkropp. Det er ikke tilfeldig. Det vet senterlederen meget godt, sier hun til BA.

Hun mener senterledelsen bør ta inn over seg at norske jenter og gutter aldri har vært så misfornøyde med egen kropp som nå.

– De bombarderes med seksualisert reklame og inntrykk, spesielt ille er det for jenter. Men det er visst vanskeligere å ta ansvar å lage skikkelige reklamer enn å fortsette å kjøre på med det faste konseptet «sex selger». Hadde de hatt et minimum av originalitet og kreativitet så burde de prøvd noe annet enn en naken kvinnekropp, det tror jeg folk hadde satt pris på.

Hun stiller også spørsmål til at det er senteret egne ansatte som er avbildet i reklamen.

– Betyr det at det er slik Vestkanten ønsker at de ansatte skal gå på jobb? Kan kvinnelige kunder henge sånn på senteret?

– Senterlederen fremstår litt som keiseren uten klær. Naiv, men glad for oppmerksomhet, sier hun og legger til at hun tror dette er en klar kandidat til å bli klaget inn til forbrukerombudet.

– EN FORNÆRMELSE

Gruppeleder i SV, Oddny Miljeteig sier hun får dårlige minner fra 50-60-tallet når hun ser denne reklamen.

– Dette er en fornærmelse mot flere generasjoner med kvinner som har kjempet mot å bli fremstilt som et objekt. Dette er en fornærmelse mot kampen for likestilling og kvinnefrigjøring. Det er så plumpt, sier Oddny Miljeteig.

– Synes du folk bør boikotte Vestkanten?

– Jeg synes i hvert fall de har alle muligheter til å legge seg paddeflate og gjøre opp for seg. Jeg synes de kan bevilge 100.000 kroner til 8.mars-initativet som plaster på såret, tordner hun.

Artikkeltags