Her vil byrådet ha bompenger

Her i Småstrandgaten vil byrådet sette opp en av de to nye bomstasjonene.

Her i Småstrandgaten vil byrådet sette opp en av de to nye bomstasjonene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Torsdag avgjorde byrådet at de vil ha bompenger i Småstrandgaten og på Strandkaien. Bilistene raser.

DEL

I Bypakken for Bergen er det lagt opp til 13 nye bomsnitt ute i bydelene. I tillegg er det lagt opp til et i Bergen sentrum.

BA har tidligere omtalt de ulike alternativene for bomstasjoner i sentrum. Under torsdagens møte i byrådet vedtok politikerne alternativet med bomsnitt i Småstrandgaten og på Strandkaien. Det til tross for at fagetaten anbefalte å sette opp bomstasjon på Torget, da det bare gir en stasjon, og ikke fører til uønsket trafikk i andre sentrumsgater.

En del av hensikten med stasjonene er å redusere trafikken over Torget.

Fagetaten påpeker også at alternativet som nå er valgt kommer i konflikt med Trolleybussnettet. Det vil si at trolleydrift ikke kan opprettholdes i perioder hvor det jobbes med vedlikehold av bomstasjonene.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Her kommer den andre av de to bomstasjonene.

Her kommer den andre av de to bomstasjonene. Foto:

Kan bringe inn 45 millioner

Byrådet mener at utfordringen med trolleydriften sjelden vil være et problem, og at omkjøringen ikke vil være veldig stor. Det kan bli noe økt trafikkbelastning i Vaskerelven. Byrådet peker dessuten på at plasseringen av bomstasjonene sannsynligvis vil bli en midlertidig løsning. Småstrandgaten skal i fremtiden forbeholdes kollektivtransport.

Tidligere har BA skrevet at omtrent halvparten av bilistene som vil passere gjennom de to bomstasjonene vil komme fra en annen bom.

Likevel regner man med at bommene kan bringe inn 45 millioner kroner i året selv om timeregelen beholdes.

Skylder på blå regjering

Leder av komiteen for miljø og byutvikling, Geir Steinar Dale (Ap) påpeker at det ikke er noen nyhet at det blir bomstasjoner i sentrum. Nyheten er plasseringen av dem, og at de ikke havner på Torget.

– Torget er hjertet av Bergen. I forbindelse med Bybanens ferd gjennom sentrum er vi opptatt av å bidra til byutvikling også i det historiske sentrum. En bomstasjon midt på Torget vil komplisere dette arbeidet, og derfor vil vi at bommene skal opp i Småstrandgaten og på Strandkaien. Dessuten kommer trafikkstrømmen til og fra Torget via gatene som er foreslått og vi mener dette gir bedre visuell utforming, skriver Dale i en e-post til BA torsdag kveld.

Der forklarer han også at en del av poenget med de nye bomstasjonene som blir etablert i 2019 er å fordele bompengebelastningen bedre.

– Vi er nok mange som skulle ønske at regjeringen tok en større del av regningen og at vi slapp mer bompenger i Bergen, men det har Høyre og FrP i regjering så langt ikke vist vilje til, skriver han.

Bilistene er lei

BA var torsdag ettermiddag ute i området hvor bomstasjonene skal settes opp. Der var det lite positivitet å spore blant bilkjørende bergensere.

– Jeg sier nei til bompenger, sier Kurdin Jacob klart og tydelig i det hun er på vei ut fra parkeringshuset City Park.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kurdin Jacob er helt klart og tydelig på at hun er bompengemotstander.

Kurdin Jacob er helt klart og tydelig på at hun er bompengemotstander. Foto:

I parkeringshuset møter vi også Finn Kolberg.

– Det berører ikke meg akkurat her i sentrum, men de skal vel sette opp ute i bydelene også. Det synes jeg er helt horribelt. Skriv det gjerne med store bokstaver, sier han.

I tillegg til stasjonen i sentrum skal det settes opp bommer rundt bydelssentrene i Fana, Loddefjord og Åsane, samt en bom i Hardangervegen på det som tidligere har vært gratisvei.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Horribelt, sier Finn Kolberg om bompenger.

– Horribelt, sier Finn Kolberg om bompenger. Foto:

Settes opp i 2019

På taxiparkeringen utenfor gamle rådhuset sitter taxisjåfør Inge Frøyen. Han er sliten og lei av å kjempe mot bompenger.

– Nå har jeg resignert. Jeg tviler på at det vil redusere trafikken i sentrum i det hele tatt, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Inge Frøyen har kjempet lenge mot bompengene. Nå har han gitt opp.

Inge Frøyen har kjempet lenge mot bompengene. Nå har han gitt opp. Foto:

Rune Fardal tror imidlertid at bompengestasjonene vil redusere trafikken i sentrum, men mener ikke at det er bra.

– Det er bare tull. De har ikke noen visjon. Dette kommer til å gå ut over handelsstanden i sentrum og få flere til å trekke til de store kjøpesentrene utenfor sentrum. Folk vil slutte å bruke sentrum, mener han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

– Bompenger i sentrum er bare tull, sier Rune Fardal.

– Bompenger i sentrum er bare tull, sier Rune Fardal. Foto:

De nye bommene skal settes opp tidlig i 2019, mens nye bompengetakster skal innføres på de allerede eksisterende bomstasjonene sommeren 2018.

Bomstasjonen er en del av finansieringsgrunnlaget for byvekstavtalen, som de neste par tiårene skal være med på å finansiere de største samferdselsprosjektene. Deriblant bybane til Åsane og Fyllingsdalen, Ringveg Øst og kollektivsystem mot Laksevåg/Loddefjord.

Komiteleder Geir Steinar Dale er ikke bekymret for at bompengestasjonene vil påvirke sentrumshandelen da handlende i sentrum allerede vil ha passert en bomstasjon på vei inn i sentrum og dermed være innenfor timeregelen.

Artikkeltags