Gå til sidens hovedinnhold

Finansbyråden ber bergensere kjefte på Erna

Artikkelen er over 4 år gammel

– Egentlig burde vi dra til Oslo og kjøre rundt der og tute alle sammen. Jeg blir forbannet over hvor dårlig vi blir behandlet her vest.

KrF-byråd Dag Inge Ulstein brukte egentlig et saftigere uttrykk da han skulle forklare hvor han mener skoen trykker i det som er den store debatten for tiden – hvordan vei- og kollektivbyggingen i Bergen skal finansieres.

Sammen med byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) stilte han tirsdag i BAs og Litteraturhusets Spørretime, der temaet var bompenger.

Mange hadde møtt opp for å stille spørsmål eller bare for å få sagt sin mening om bompenger, bybane eller bobiler (!).

Vil ikke øke satser

Det mange ville vite var hvorfor det kun er bilistene som skal betale for tilbud som gagner hele byens befolkning, som buss og bybane og gang- og sykkelveier.

Både kommunen og fylkeskommunen sitter i disse dager i forhandlinger med staten om finansieringen av de ulike samferdselstiltakene i Bergen, og både Tryti og Ulstein er klare på at de mener at staten skal ta mer av regningen.

  • LES OGSÅ: Dette mener bergenserne om bompenger– Vi ønsker at regningen for bergenserne skal bli minst mulig, men vi må også finansiere noe ved bompenger. Vi vil ikke øke satsene i bompengeringen, og mener det blir mest rettferdig å etablere flere bompengestasjoner i form av en ytre ring, sier byutviklingsbyråd Tryti.

Hun understreker at de ikke er i mål med forhandlingene om hvordan bompenger skal kreves inn, men at hennes forslag er at det ikke skal være rushtidsavgift i den ytre ringen.

– I tillegg vil vi ha miljødifferensierte bompenger, slik at de som forurenser mer, betaler mer. Målet er at biltrafikken i sentrum skal ned, og at flere skal benytte kollektiv. Luften i Bergen skal bli ren, og slik er det bare, sier Tryti.

– Taket er nådd

– Finnes det ikke andre måter for kommunen å finansiere dette på? Ville flere i salen vite.

Finansbyråd Ulstein er imidlertid svært tydelig på at det ikke finnes rom i kommunebudsjettene til investeringer av denne størrelsesorden.

– Vi har en krevende økonomisk situasjon i Bergen kommune, og fjorårets overskudd var en helt ekstraordinær situasjon. Vi kan ikke kutte i tjenestetilbudet til innbyggerne for å finansiere investeringer, sier han.

Flere representanter fra transportnæringen uttrykte at taket for hvor mye de kan betale i bompenger allerede er nådd.

– Vi har fått mange gode innspill fra næringslivet, og de har vi også tatt med oss. Vi er trygge på at vi kommer frem til en løsning som oppleves rettferdig, forsikrer Ulstein.

 

Kommentarer til denne saken