Gå til sidens hovedinnhold

– Det går mot flere bompengestasjoner i Bergen

BA-møte om bom og Bybane i kveld:

Artikkelen er over 4 år gammel

Det går mot flere bompengestasjoner i Bergen, bekrefter byråd Anna Elisa Tryti overfor BA.

– Mandag starter vi forhandlingene med staten om innretningen på bompengene. Det er ingen hemmelighet at det går mot flere og mer miljødifferensierte bompenger, sier Tryti.

Tirsdag stiller hun sammen med finansbyråden på BAs Spørretime i Litteraturhuset for å ta debatten om bompengene og Bybanen.

Lørdag gikk den tidligere prosjektlederen for bompengeringen – også kalt bompengeringens far – Arild Eggen ut med oppsiktsvekkende kritikk av dagens bompengeinnkreving.

– Den gangen mente vi at flest mulig skulle betale minst mulig på kortest mulig tid for et felles gode, nemlig et «tjenlig veinett». Nå passer det bedre å si: «Færrest mulig skal betale mest mulig til evig tid for andres goder», sa Eggen.

Han mener at bompenger skal gå til konkrete veiprosjekter og ikke til gang- og sykkelveier, miljøtiltak og til Bybanen, slik det gjør i dag.

– Det har gått for langt, sa Eggen.

Flertall for bompenger

Mandag presenterte BA en meningsmåling som sa at over 63 prosent av bergenserne har forståelse for bompenger.

Det gjelder ikke Trym Aafløy, som har satt i gang Facebook-aksjonen «folkeaksjonen mot flere bompenger i Bergen».

Han uttalte til BA i går at bompengene hadde blitt en særskatt, som bare bilister betaler.

– En skatt skal brukes til felles samfunnsgoder, som betales av alle. Nå er det bare bilistene som betaler for noe alle benytter seg av. Det mener jeg er feil, sa Aafløy til BA.

På samme måte som Eggen gikk han ut mot Bybanen.

– Bybanen til Åsane skal koste elleve milliarder, der halvparten skal tas gjennom bompenger, mens banen til Fyllingsdalen skal tappe bilistene for tre milliarder. Hvordan skal de få til det samtidig som stadig flere kvitter seg med bensinbilder og kjøper elbil, som ikke betaler bompenger, spurte Aafløy.

– Bilismens tid over

Tryti er ikke forundret.

– Dersom Eggen hadde levd i middelalderen hadde han vært en haugkonge. Man må ta innover seg at Bybanen er ryggraden i kollektivsatsingen i Bergen. Bilismens tid er over, det stiller ikke engang Vegvesenet spørsmål ved, sier Tryti.

Tirsdag kveld tar de debatten.

Alle er er velkommen: BAs spørretime er på Litteraturhuset tirsdag og starter klokken 1900. Det er gratis adgang. Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti stiller med finansbyråd Dag Inge Ulstein. 

BA presiserer: I denne saken ble byråd Anna Elisa Tryti (Ap) intervjuet under tittelen: «- Vil ha mer i bompenger». Dette er et upresist sitat. Byrådet har gått inn for flere bomstasjoner, men lavere satser. I denne  artikkelen blir Tryti sitert på at «bilismens tid er over». I ettertid har hun presisert at det hun mente var at «bilismens tid som premissgiver for byutvikling er over.»