Broen er åpnet

Kommunalminister Liv Signe Navarseter åpnet broen lørdag klokken 13.

Kommunalminister Liv Signe Navarseter åpnet broen lørdag klokken 13. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Det ble som ventet en folkefest da Hardangerbroen åpnet lørdag. Over to tusen mennesker var samlet for å feire åpningen av Norges lengste hengebro.

DEL

– Hardangerbroen er inngangen til en ny tid for Hardanger, sa kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp) da hun åpnet den 1380 meter lange broen lørdag ettermiddag.

Broen har fått en prislapp på 2,5 milliarder kroner når den nå står ferdig.

KNYTTE SAMMEN

Både Navarsete og lokale ordførere som deltok i åpningen, var opptatt av at kommunene i indre Hardanger nå blir knyttet nærmere sammen.

– Det har vært sterk vekst på Vestlandet de siste årene, men veksten har ikke vært like sterk i de indre kommunene, sa kommunalministeren.

Hun oppfordret næringslivet til å benytte seg av de mulighetene broen gir.

– Broen skal skape et større arbeidsmarked, knytte kommunene tettere sammen og få flere til å komme og bosette seg her, sa hun.

KORTERE VEI TIL FAMILIEN

– Vi er utrolig glade for at dagen endelig er her. Hardangerbroen gjør det lettere å besøke familie på Østlandet, sier Kristin Kvamme.

Familien bor i Eidsvåg, men reiser en del til Østlandet for å besøke slektninger.

– Du slipper hele tiden å tenke på at du må rekke fergen, sier Svendsen.

Sammen med flere tusen mennesker har de tatt turen til Vallavik for å delta på den store åpningsfesten.

Her er bunadskledde jonsokbruder, men også en feststemt bunadskledd kommunalminister Liv Signe Navasete.

Fylkesordfører i Hordaland fylkeskommune, Tom Christer Nilsen (H), er henrykt over at Norges største hengebro endelig åpner.

– Broen betyr mye for både indre og ytre Hordaland. Broen er viktig for arbeidsmarkedet, men vil nok også føre til økt folkevekst i Hardanger.

– Det er tidligere sådd tvil om broen kommer til å bli brukt. Kritikere mener at broen til 2,5 milliarder kroner er en bro for de som bor i Hardanger?

– Jeg vil utrykke meg så sterkt som å si at det er tull. Se på alle tusen som er her i dag. Det er brukere av broen. Nå slipper vi ferge, det blir kortere vei til Oslo og bedre for alle bergensere som skal til og fra hytten, sier Nilsen.

STOR MARKERING

Det var lagt opp til omfattende markering med kulturprogram for å feire landets lengste hengebro. Folk fra kommunene rundt broen hadde lagt opp til å feire dagen som en 17. mai, og det var tett med bunader blant de frammøtte.

Været viste seg også fra en god side med sol og varme, selv om det kom noen få regndrypp før selve åpningen.

Fra tidlig på morgenen ble broen åpnet for fotgjengere og syklister, og mange hundre tok turen over før det offisielle åpningsprogrammet begynte.

Etter at Navarsete hadde klippet snoren ved 13-tiden, kjørte en kolonne med veteranbiler og inviterte gjester over broen. Litt senere ble broen åpnet for vanlig trafikk.

RASKERE OSLO-BERGEN

Den nye broen gir en kortere og raskere vei mellom Oslo og Bergen. Et minus for trafikken på vinterstid er at Hardangervidden ofte kan bli stengt. For å lage en sikker vintervei er det et sterkt ønske å få bygget en tunnel under deler av vidden.

Etter at broen nå er på plass, oppfordret Navarsete folk rundt Hardangervidden til å fortsette arbeidet for Hardangertunnelen.

IKKE BARE JUBEL

Arbeidet for en bro har pågått i mange år. Stortinget sa nei i 1996, men ti år etter lyktes det broforkjemperne å få gjennomslag. Lørdag dominerte glede og begeistring blant de frammøtte, men broen har også møtt kritikk, blant annet fra naturvernhold.

Prisen for å kjøre over broen er 150 kroner for personbiler og 600 kroner for tyngre kjøretøy. Dette er kritisert av lastebileiere som sier at det blir billigere å velge andre veier mellom øst og vest.

Blant de frammøtte som ikke var så glade, var en gruppe fra Elektroarbeidernes Fagforening i Hordaland og Sogn og Fjordane. «Bygget med sosial dumping», sto det på en transparent som var stilt opp ved festplassen.

Elektrikerne hevder utenlandske elektrikere som har jobbet på broen, er utnyttet av underentreprenører.

Artikkeltags